§ 15. - Decizia 319/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 85 alin. (10) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap

M.Of. 792

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2023
11. Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că nu se încalcă principiul egalităţii în faţa legii, atât timp cât textul este unul neutru şi cu un pronunţat caracter tehnic. Stabilirea unor criterii medicopsihosociale printr-un act cu forţă juridică inferioară legii are menirea de a evita încărcarea structurii actelor normative primare cu dispoziţii exclusiv tehnice, supuse unui dinamism accentuat. Prin această tehnică de reglementare se dă eficienţă într-o manieră adecvată principiului separaţiei puterilor în stat. În sensul jurisprudenţei Curţii Constituţionale, normele juridice nu există izolat, ci acestea trebuie raportate la întreg ansamblul normativ din care fac parte. Mai mult, în legătură cu principiul previzibilităţii normei juridice, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat, de exemplu, prin Hotărârea din 20 mai 1999, pronunţată în Cauza Rekvenyi împotriva Ungariei, paragraful 34, că previzibilitatea consecinţelor ce decurg dintr-un act normativ determinat nu poate avea o certitudine absolută, întrucât, oricât de dorită ar fi aceasta, ea ar da naştere unei rigidităţi excesive a reglementării (a se vedea în acest sens şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 39 din 31 ianuarie 2017, paragraful 17). Referitor la invocarea art. 22 alin. (1) din Constituţie, Guvernul apreciază că nu se poate stabili nicio conexiune directă între această dispoziţie constituţională şi prevederea de lege criticată.