§ 14. - Decizia 307/2018 [R/A] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (2) şi art. 109 alin. (3) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare şi ale art. 37 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011
M.Of. 579
În vigoare Versiune de la: 9 Iulie 2018
10. Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Aspectele date de legiuitor în competenţa Guvernului sunt de fapt aspecte procedural-administrative, referitoare la modalităţile şi regulile de parcurs în cariera profesională pentru cadrele militare în activitate (ofiţeri, maiştri militari, subofiţeri) din Ministerul Apărării Naţionale. Prin urmare, aceste norme procedural-administrative nu sunt de natură a modifica sau completa dispoziţiile statutare prevăzute prin lege, ci, dimpotrivă, de a institui garanţii procedurale suplimentare. În plus, indiferent de domeniul de reglementare, organic sau ordinar, numeroase legi sunt puse în aplicare prin elaborarea de norme secundare subsecvente, legea neputând reglementa toate aspectele administrative privind aplicarea sa. Astfel, Ghidul carierei militare cuprinde informaţii detaliate, referitoare la cariera ofiţerilor în activitate, cariera maiştrilor militari/subofiţerilor în activitate, precum şi reguli de trecere a maiştrilor militari/subofiţerilor în activitate în corpul ofiţerilor în activitate, fiind elaborat într-o manieră clară, precisă şi previzibilă, având un cadru juridic bine stabilit prin Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare. În condiţiile cadrului juridic astfel creat, stabilirea acestor norme procedural-administrative poate fi făcută de către legiuitor printr-un act de reglementare secundară, precum hotărârea Guvernului, elaborată în aplicarea Legii nr. 80/1995, cu condiţia ca un astfel de act să respecte cadrul juridic substanţial, stabilit de legea anterior menţionată, depăşirea acestuia generând nelegalitatea hotărârii emise. De principiu, legiuitorul nu poate delega competenţa de a reglementa norme privind evaluarea profesională, care vizează executarea si/sau încetarea raporturilor de serviciu. Însă reglementarea unor chestiuni juridice pur tehnice, care vizează reguli de lucru, poate fi făcută prin hotărâre a Guvernului. În plus, aspectele referitoare la cadrul juridic şi cele substanţiale ale procedurii de evaluare a cadrelor militare sunt reglementate printr-o lege organică. Prin urmare, o astfel de abordare legislativă nu aduce atingere principiilor constituţionale invocate, în acest sens fiind şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 547 din 12 iulie 2016.