§ 5. - Decizia 289/2023 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (7^1) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, în forma modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, a dispoziţiilor art. 21 alin. (11) din aceeaşi lege, în forma modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, precum şi a Legii nr. 153/2016 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului

M.Of. 727

În vigoare
Versiune de la: 7 August 2023
3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul apărătorului ales, care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate pentru motivele dezvoltate pe larg în notele scrise aflate la dosarul cauzei. Astfel, se susţine, în esenţă, că diferenţa dintre ordonanţele de urgenţă ale Guvernului nr. 3/2016 şi nr. 53/2018 este cea a timpului în care li se restrâng anumite drepturi agenţilor de poliţie, şi anume 3 ani, potrivit primului act normativ şi, respectiv, 2 ani, potrivit celui de-al doilea act normativ. Se arată că anterior intervenirii acestor modificări legislative, raportul de serviciu al poliţistului se putea modifica prin delegare, detaşare, mutare, transfer, după definitivarea în profesie. Se afirmă că agenţii de poliţie sunt împărţiţi în două categorii: cei care sunt absolvenţii unităţilor de învăţământ ale Ministerului Afacerilor Interne şi cei care provin din sursă externă, transferaţi sau detaşaţi şi care intră sub incidenţa restricţiilor de 2, respectiv 3 ani. Totuşi, agenţii din sursă externă urmează cursurile de pregătire. Ca atare, modificările aduse prin ordonanţele de urgenţă mai sus menţionate sunt neconstituţionale, având în vedere că statutul poliţistului, potrivit art. 73 din Constituţie, trebuie modificat prin lege organică, şi nu prin ordonanţă de urgenţă a Guvernului. De asemenea, se apreciază că aceeaşi categorie de agenţi de poliţie este supusă unor discriminări. Totodată, dispoziţiile criticate contravin şi art. 20 din Constituţie, întrucât nu sunt respectate actele internaţionale referitoare la dreptul la muncă şi la mobilitate.