§ 9. - Decizia 289/2021 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. a), ale art. 7 alin. (1) şi (3), ale art. 8 şi ale art. 20 din Legea nr. 75/1994 privind arborarea drapelului României, intonarea imnului naţional şi folosirea sigiliilor cu stema României de către autorităţile şi instituţiile publice

M.Of. 709

În vigoare
Versiune de la: 16 Iulie 2021
5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile legale criticate încalcă prevederile art. 6 şi art. 30 dinConstituţie, în măsura în care pe domeniul public se arborează în mod obligatoriu doar drapelul României şi este interzisă arborarea altor drapele decât cele prevăzute de Legea nr. 75/1994 şi Hotărârea Guvernului nr. 1.157/2001. Autorul arată că steagul albastru-auriu, cunoscut ca "steagul secuiesc", nu este drapelul niciunui stat, ci reprezintă o valoare culturală şi un simbol important al comunităţii locale din Micfalău, care în majoritatea sa, şi anume în procent de 97,11%, aparţine minorităţii maghiare din România. Interzicerea folosirii acestui simbol pe domeniul public aduce atingere drepturilor protejate şi garantate prin Constituţie minorităţilor naţionale, şi anume dreptului la identitate şi dreptului la liberă exprimare. Folosirea acestui simbol este protejată de dreptul la liberă exprimare, care este un drept fundamental, garantat atât prin dispoziţiile art. 30 din Constituţie, cât şi de tratatele internaţionale. Dreptul la libera exprimare nu se realizează doar prin viu grai sau în scris, ci prin orice mijloc de comunicare în public care asigură exprimarea şi transmiterea gândurilor, opiniilor, credinţelor şi a creaţiilor de orice fel. Autorul excepţiei susţine că libertatea de exprimare nu este garantată doar persoanelor fizice, ci tuturor persoanelor, inclusiv persoanelor juridice sau unei comunităţi ori autorităţii publice locale care reprezintă persoanele din respectiva localitate.