§ 14. - Decizia 289/2015 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 alin. (1) din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea şi al personalului care funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Expertize Criminalistice

M.Of. 425

În vigoare
Versiune de la: 15 Iunie 2015
9. Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. În acest sens, arată că argumentaţia formulată de autoarea acesteia porneşte de la modalitatea în care Agenţia Naţională de Integritate a interpretat dispoziţiile art. 77 din Legea nr. 567/2004 în speţa în care autoarea excepţiei are calitatea de reclamantă. Astfel, aşa cum rezultă din motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, Agenţia Naţională de Integritate a stabilit incompatibilitatea funcţiei de grefier a reclamantei cu aceea de preşedinte al unei asociaţii de locatari. Prin urmare, în cauză, este pusă în discuţie o problemă de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor art. 77 din Legea nr. 567/2004, mai exact de calificare a funcţiei de preşedinte al unei asociaţii de proprietari ca fiind o funcţie publică sau privată. Faţă de acest aspect, Curtea Constituţională a reţinut, de exemplu prin Decizia nr. 265/2013, că atribuţia sa de soluţionare a excepţiei de neconstituţionalitate, statuată de art. 146 lit. d) din Constituţie, nu constă în analizarea conformităţii cu normele fundamentale a anumitor interpretări pe care organe, instituţii sau autorităţi publice competente le dau textelor legale în procesul de aplicare a legii la diferite cazuri şi circumstanţe, ci rezidă în controlul efectuat asupra unei pretinse stări de neconstituţionalitate extrinsecă sau intrinsecă a unui text legal. În plus, autorul excepţiei s-a adresat justiţiei, prin autorităţile ce compun puterea judecătorească, aceasta fund unica autoritate statală competentă să interpreteze şi să aplice actele normative în vigoare. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate raportată la art. 16 şi art. 53 din Constituţie, dispoziţiile de lege criticate nu instituie niciun privilegiu sau discriminare pe criterii arbitrare, interdicţia ocupării oricăror altor funcţii publice sau private, cu excepţia funcţiilor didactice, fiind aplicabilă tuturor persoanelor care ocupă funcţia de grefieri. În fine, arată că prevederile art. 40 din Constituţie nu au incidenţă în cauză.