§ 10. - Decizia 275/2022 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 alin. (1), ale art. 272 alin. (1) lit. a) pct. 3 şi ale art. 273 alin. (1) şi alin. (4) din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital

M.Of. 1194

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2022
6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că prevederile criticate sunt neconstituţionale, întrucât există nenumărate reglementări cu privire la activităţile legate de piaţa de capital referitoare la regulile de conduită emise în aplicarea art. 26 din Legea nr. 297/2004, iar dispoziţiile art. 272 alin. (1) lit. a) pct. 3, raportate la art. 273 alin. (1) şi alin. (4) din legea antereferită nu prevăd stabilirea faptelor contravenţionale şi aplicarea unor sancţiuni contravenţionale principale şi complementare în funcţie de interesul general sau special ocrotit, de norma încălcată, de gradul de atingere a interesului general sau special ocrotit, de gradul de pericol social general avut în vedere de norma legală, de prejudiciul cauzat subiecţilor protejaţi de lege (în cazul de faţă, de investitori în general, clienţi ai firmelor de servicii de investiţii financiare), iar diferenţierea faptelor şi a sancţiunilor contravenţionale aferente nu este realizată în funcţie de elementele enumerate. Prin urmare, este lăsat la latitudinea autorităţii îndreptăţite să constate fapta şi să aplice sancţiunea contravenţională, pe criterii arbitrare, în funcţie de o presupusă individualizare a faptei, având în vedere că prevederile criticate se referă, la modul general, la toate reglementările emise de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, fără nicio diferenţiere, astfel că, implicit, şi sancţiunile urmează aceeaşi manieră, nefiind stabilite în mod concret şi riguros faptele ce constituie contravenţie şi, corelativ, sancţiunile aplicabile. Or, normele legale în această materie trebuie să fie clare, în primul rând în privinţa identificării faptei ce este sancţionată contravenţional, iar sancţiunile trebuie să fie proporţionale cu fapta ce conduce la restrângerea unui drept şi cu interesul general ocrotit, având în vedere că în jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului sancţiunile contravenţionale sunt asimilate cu cele de natură penală. Prin urmare, este neconstituţională, în principal, includerea tuturor reglementărilor în aceeaşi categorie, iar, în subsidiar, posibilitatea aplicării de către Autoritatea de Supraveghere Financiară a unor sancţiuni de natura celor ce vizează restrângerea dreptului la alegerea profesiei, fie ea şi autorizată de către o autoritate publică, şi restrângerea dreptului de proprietate, prin impunerea unor amenzi contravenţionale la un cuantum mult peste valoarea veniturilor persoanelor fizice avute în vedere de către textul de lege, atât timp cât, în practică, nu se respectă principiul proporţionalităţii.