§ 42. - Decizia 258/2023 [A/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 70 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, în redactarea anterioară modificării prin art. 26 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, precum şi ale art. 9 teza finală din Ordonanţa Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor

M.Of. 471

În vigoare
Versiune de la: 29 Mai 2023
37. Faţă de cele mai sus expuse, Curtea nu poate reţine nici critica de neconstituţionalitate referitoare la încălcarea prevederilor art. 1 alin. (5) şi ale art. 31 din Constituţie, în sensul că normele legale criticate ar fi neclare, imprevizibile şi inaccesibile, întrucât în baza lor au fost emise ordine nepublicate în Monitorul Oficial al României, Partea I. Dispoziţiile art. 70 din Legea nr. 360/2002 conţin suficiente elemente, exprimate prin noţiuni clare şi într-un limbaj coerent, simplu şi concis, ce corespunde exigenţelor de calitate legislativă stabilite de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 21 aprilie 2010, astfel încât destinatarul lor să îşi poată adapta în mod conştient conduita, fără a se putea pretinde imposibilitatea de a cunoaşte şi înţelege textul criticat, prin care se reglementează obligaţia de restituire a cheltuielilor de şcolarizare suportate de Ministerul Afacerilor Interne pe perioada pregătirii poliţistului într-o unitate de învăţământ superior. Mai mult, destinatarul normei avea cunoştinţă despre această obligaţie chiar din momentul admiterii sale în respectiva unitate de învăţământ superior, încheind un angajament în acest sens cu instituţia publică mai sus menţionată. Pe de altă parte, cu referire la pretinsa imprevizibilitate şi inaccesibilitate a actelor administrative cu caracter normativ care conţin proceduri şi modalităţi de calcul al sumelor de bani datorate, Curtea observă că această critică nu vizează, în realitate, dispoziţiile Legii nr. 360/2002, ci pe cele cuprinse în acte normative cu caracter infralegal, care, potrivit art. 146 lit. d) din Constituţie şi art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, nu pot constitui obiect al controlului de constituţionalitate.