§ 9. - Decizia 242/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a) şi b) şi ale art. 4 alin. (1) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public

M.Of. 720

În vigoare
Versiune de la: 23 Iulie 2024
5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât, deşi nu limitează accesul cetăţeanului la vreo informaţie publică, în realitate, provoacă confuzii, fiind în contradicţie cu dispoziţiile art. 31 din Constituţie. Deşi lit. a) şi b) ale art. 2 din Legea nr. 544/2001 conţin în textul lor adjectivul pronominal nehotărât "orice" referitor la autoritate şi informaţie publică, iar art. 4 alin. (1) conţine adjectivul pronominal nehotărât "oricărei" referitor la persoană, aceste texte de lege lipsesc de fapt pe cetăţeanul solicitant al informaţiei de interes public de accesul efectiv la informaţia la care ar trebui să aibă acces neîngrădit şi fără a justifica vreun interes, astfel cum prevede art. 31 din Constituţie. Autorul excepţiei susţine că, deşi toate cererile de informaţie publică adresate autorităţilor publice respectau condiţiile de formă prevăzute de art. 6 din Legea nr. 544/2001, el nu a primit un răspuns favorabil, ceea ce, în opinia sa, conduce la concluzia că semnificaţia termenilor "orice" şi "oricărei" din cuprinsul prevederilor legale criticate, precum şi al art. 31 din Constituţie nu are o efectivitate concretă. De asemenea, autorul consideră că textele legale criticate sunt neconstituţionale deoarece creează posibilitatea ca unele instanţe judecătoreşti să interpreteze aceste norme juridice în sensul că prin "orice informaţie" şi "orice autoritate publică" se înţelege, de fapt, "aproape orice" informaţie/autoritate publică, iar prin "oricărei persoane" se înţelege "aproape oricărei persoane".