§ 11. - Decizia 224/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 61^1 alin. (1) din Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, astfel cum au fost introduse în lege prin art. IV pct. 40 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achiziţiilor publice

M.Of. 912

În vigoare
Versiune de la: 10 Septembrie 2024
7. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că prevederile art. 611 alin. (1) din Legea nr. 101/2016 sunt neconstituţionale întrucât, atât prin cuantum, cât şi prin configurarea sa juridică, cauţiunea impusă prin acestea este de natură să impieteze grav asupra drepturilor operatorilor economici la un remediu efectiv împotriva actelor autorităţilor contractante, cu atât mai mult cu cât este aplicabilă în ambele forme de contestaţie (fie pe cale administrativ-jurisdicţională la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, fie pe cale judiciară la instanţa de judecată) şi pentru cazul în care nu se solicită suspendarea procedurii de achiziţie publică, ceea ce, în mod evident, nu poate conduce la afectarea în niciun fel a cursului procedurii şi atribuirii contractului de achiziţie publică. Astfel, normele criticate, prin impunerea acestei cauţiuni, au efect de descurajare a operatorilor economici de a contesta actele din procedura achiziţiilor publice, fiind puşi în imposibilitate financiară de a o putea achita având în vedere cuantumul ridicat şi faptul că este obligatorie numai pentru una dintre părţile litigiului, aspect care încalcă (i) accesul liber la justiţie, deoarece nu se justifică de vreme ce este percepută inclusiv în situaţiile în care nu se cere suspendarea procedurii, şi (ii) principiul tratamentului egal, deoarece autoritatea contractantă este scutită de la plata acesteia. În contextul criticilor de neconstituţionalitate sunt menţionate: Cartea verde privind modernizarea politicilor Uniunii Europene în domeniul achiziţiilor publice către o piaţa europeană a achiziţiilor publice mai performantă; Rezoluţia nr. (81) 7 a Comitetului Miniştrilor către statele membre privind mijloacele de facilitare a accesului la justiţie.