§ 13. - Decizia 224/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) pct. 72 teza finală din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul insolvenţei şi a altor acte normative

M.Of. 659

În vigoare
Versiune de la: 18 Iulie 2023
9. De asemenea, se învederează că sunt încălcate dispoziţiile constituţionale ale art. 20, ale art. 21 alin. (1)-(3) şi ale art. 53, coroborate cu prevederile art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, întrucât instituirea unui prag alternativ al creanţelor pentru introducerea de către debitor a cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă, atunci când există creanţe bugetare, este discriminatorie pentru participanţii la procedura insolvenţei şi creează efecte economice negative asupra participanţilor la procedură prin perpetuarea stării de dificultate în care se află societăţile în cauză, starea de insolvenţă atrăgând, implicit, insolvenţa unor furnizori de servicii sau produse, ceea ce va diminua chiar încasările bugetare; restrângerea dreptului de a formula o cerere de insolvenţă ca urmare a impunerii condiţiilor stipulate la art. 5 alin. (1) pct. 72 teza finală din Legea nr. 85/2014, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2018, reprezintă o veritabilă restrângere a exerciţiului unor drepturi, fără să fie îndeplinite condiţiile în care poate avea loc o asemenea procedură; debitorului ce intră sub incidenţa normelor criticate îi este îngrădit accesul liber la justiţie, starea acestuia fiind lăsată la libera apreciere a organului fiscal şi putând fi prelungită la nesfârşit, întrucât lipseşte un termen previzibil şi rezonabil în care se poate formula cerere de deschidere a procedurii de insolvenţă; îngrădirea dreptului debitorului de a urma voluntar procedura insolvenţei nu este justificată prin prisma ipotezelor prevăzute de dispoziţiile constituţionale privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.