§ 54. - Decizia 196/2025 [R] în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile privind interpretarea art. 517 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare

M.Of. 1064

În vigoare
Versiune de la: 19 Noiembrie 2025
27. Prin Sentinţa civilă nr. 212/CA/2024 din 10 iulie 2024, pronunţată de Tribunalul Vaslui - Secţia civilă, definitivă prin respingerea recursului prin Decizia civilă nr. 711 din 4 decembrie 2024 a Curţii de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal, s-a apreciat că, în aplicarea dispoziţiilor art. 517 alin. (1) lit. d) din Codul administrativ, în speţă, cazul de încetare de drept a raporturilor de serviciu este reprezentat de întrunirea condiţiilor pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei standard de pensionare, concomitent cu exprimarea voinţei funcţionarului public de a beneficia de reglementările cu caracter compensatoriu prevăzute de Legea nr. 263/2010. În acest caz, instanţa a reţinut că nu există un conflict între definiţia sintagmei "vârstă standard de pensionare" cuprinsă în dispoziţiile art. 3 alin. (1) lit. v) din Legea nr. 263/2010 şi aceea cuprinsă în dispoziţiile art. 53 din aceeaşi lege, iar Legea nr. 263/2010 reglementează numai condiţiile în care asiguraţii pot obţine dreptul la pensie, şi nu instituie o obligaţie a persoanelor de se pensiona la împlinirea condiţiilor legale de pensionare. Astfel, aplicând prin analogie considerentele Deciziei Curţii Constituţionale nr. 387 din 5 iunie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 24 iulie 2018 (Decizia Curţii Constituţionale nr. 387/2018), s-a reţinut că, în situaţia reducerii vârstei legale standard de pensionare, încetarea raportului de serviciu are loc ope legis din momentul exprimării opţiunii asiguratului pentru deschiderea anticipată a dreptului la pensie, în condiţiile permise de lege.