§ 9. - Decizia 196/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice şi ale art. 536 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ

M.Of. 807

În vigoare
Versiune de la: 13 August 2024
5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 536 din Codul administrativ, că acestea contravin principiului egalităţii de tratament juridic în exercitarea dreptului de acces la justiţie (art. 16 şi 21 din Constituţie), prin aceea că supun unui regim juridic diferenţiat nejustificat categoria angajaţilor funcţionari publici, care introduc la instanţe acţiuni pentru protecţia unor drepturi de natura salariului cu izvor în raportul de serviciu, prin comparaţie cu categoria angajaţilor care nu sunt funcţionari publici, aflaţi într-un raport de muncă litigios şi care, atunci când introduc acţiuni în justiţie, sunt trataţi mai favorabil de către legiuitor, în ceea ce priveşte: instanţa competentă; compunerea instanţei de judecată; punerea în întârziere a angajatorului debitor (procedura plângerii prealabile); termenele de judecată; inversarea sarcinii probei la angajator (a se vedea art. 272 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii) şi obligaţia angajatorului instituţie publică de a depune toate probele necesare până la primul termen de judecată; calea de atac. În susţinerea excepţiei sunt invocate aspecte privind principiul nediscriminării din jurisprudenţa Curţii Constituţionale, a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a Curţii Europene a Drepturilor Omului şi a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.