§ 43. - Decizia 188/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 42, 43 şi 44 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru
M.Of. 926
În vigoare Versiune de la: 13 Septembrie 2024
22. Prin Decizia nr. 328 din 19 mai 2022, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 862 din 1 septembrie 2022, la paragrafele 21 şi 22, în ceea ce priveşte problema previzibilităţii stabilirii şi achitării taxelor judiciare de timbru, pentru asigurarea predictibilităţii normelor de procedură, astfel încât părţile să cunoască încă de la momentul sesizării instanţei care este modul de judecată a pricinii lor şi a securităţii situaţiei juridice a părţilor, invocând Decizia nr. 811 din 6 decembrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din 12 martie 2019, paragraful 32, spre exemplu, Curtea a reţinut că dreptul naţional român prevede cu claritate ipotezele în care este datorată taxa judiciară de timbru, modalităţile sale de calcul şi consecinţele în caz de neplată, reclamantul putându-se aştepta, în mod rezonabil, ca aceste reguli să fie aplicate. Astfel, Curtea a observat că art. 44 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 se referă la facilităţile fiscale acordate pentru plata taxelor judiciare de timbru, ce vor fi acordate, însă, numai persoanelor juridice. În cazul în care instanţa eşalonează plata taxelor judiciare de timbru, aceasta se poate face pe parcursul a cel mult 24 de luni şi pentru maximum 12 termene, iar potrivit alin. (3) al aceluiaşi articol, în cazul în care instanţa eşalonează sau amână plata taxei judiciare de timbru, aceasta va transmite hotărârea de încuviinţare, care constituie titlu executoriu, organelor competente pentru punerea în executare a hotărârii privind plata taxei ori a părţii din taxa datorată, la termenele stabilite. Persoana juridică beneficiară a acordării facilităţilor fiscale sub forma eşalonării sau amânării trebuie să aibă în vedere faptul că neplata uneia din aceste rate (indiferent de rată sau de cuantumul acesteia) sau nerespectarea unui termen de plată dintre cele stabilite de instanţă prin încheiere nu atrage anularea cererii ca insuficient timbrată de către instanţă, organele fiscale fiind cele care, în cazul eşalonării, procedează la urmărirea executării obligaţiei.