§ 26. - Decizia 187/2022 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice
M.Of. 898
În vigoare
Versiune de la: 13 Septembrie 2022
20. Or, Curtea reţine că excepţia de neconstituţionalitate, astfel cum este consacrată la nivel constituţional, nu a fost concepută pentru ca titularii acesteia să ridice o excepţie de neconstituţionalitate pentru a se confirma constituţionalitatea unui text sau a se valida o prezumţie de constituţionalitate, ci pentru ca subiecţii de drept îndrituiţi cu o asemenea posibilitate să beneficieze de un instrument eficient prin care să conteste această prezumţie de constituţionalitate a normelor legale şi pentru a se constata eventuala neconstituţionalitate a unei norme. Ca atare, dacă instanţa judecătorească, din oficiu, ridică o asemenea excepţie de neconstituţionalitate, aceasta trebuie să fie convinsă că textul dedus controlului de constituţionalitate este neconstituţional. Ridicarea excepţiei de neconstituţionalitate din oficiu este o apreciere proprie a judecătorului cauzei şi nicio instanţă, fie şi de control judiciar, nu îl poate obliga să o facă în contra aprecierii sale.