§ 14. - Decizia 183/2022 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1-3, ale art. 7 şi ale art. 31-33 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate

M.Of. 868

În vigoare
Versiune de la: 2 Septembrie 2022
10. În acest context, se precizează că instanţa de judecată, având în vedere dispoziţiile art. 5 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, a susţinut că din conţinutul acestora se desprinde concluzia că nu pot fi atacate acele acte administrative clasificate ca fiind documente secrete conform legii, chiar dacă acestea privesc raporturi de muncă ori alte raporturi ce ţin de exercitarea dreptului persoanei la muncă, respectiv la viaţa intimă şi privată. În plus, art. 126 alin. (6) din Constituţie menţionează excepţiile de la regula controlului judecătoresc al actelor administrative, unde sunt prevăzute numai actele de comandament cu caracter militar, astfel că o extindere, prin lege, a noţiunii de "acte de comandament militar" dincolo de voinţa reală a constituantului intră în contradicţie cu Legea fundamentală. Astfel, sunt încălcate şi dispoziţiile art. 26, 29 şi 30 din Constituţie, întrucât actul administrativ clasificat ce a fost contestat în cauză şi de care depinde în mod esenţial soluţia pe care o va pronunţa instanţa de contencios administrativ conţine date care privesc verificări asupra vieţii intime a titularului acţiunii introductive sau a avocatului şi aparţinătorilor lor de familie, a căror autenticitate nu poate fi cenzurată în niciun mod pe cale judecătorească. Pentru aceleaşi considerente, dreptul la muncă al reclamantului poate fi restrâns în mod excesiv printr-un document clasificat prin care se refuză avizul de securitate/certificatul de securitate, în sensul împiedicării reclamantului respectiv sau a reprezentantului acestuia de a exercita o anumită profesie, fără ca avizul sau certificatul respectiv să poată fi cenzurat de instanţa de judecată în cadrul unei proceduri prevăzute de lege, întrucât baza legală naţională nu prevede o asemenea procedură pentru subiecţi din afara administraţiei publice centrale, a membrilor Parlamentului, a magistraţilor, iar în situaţia acestora din urmă condiţionându-se de completarea unui chestionar care încalcă în mod vădit dreptul la viaţa privată prevăzut de Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.