§ 16. - Decizia 180/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară şi ale art. 17 alin. (4) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2002

M.Of. 796

În vigoare
Versiune de la: 12 August 2024
12. Dispoziţia cuprinsă în art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 face parte din capitolul V "Dispoziţii tranzitorii şi finale", scopul urmărit de legiuitor fiind acela de a acoperi un posibil vid de reglementare pe perioada reorganizării activităţii. Din interpretarea dispoziţiilor legale criticate reiese că, printr-o normă de drept tranzitoriu, s-a făcut trimitere la statutul unei autorităţi care s-a desfiinţat, lăsându-se la aprecierea ASF să aleagă ce dispoziţii legale ar ultraactiva. Astfel, se arată că în cauză este în discuţie o impredictibilitate legislativă, deoarece după o perioadă îndelungată de la data când a fost desfiinţată CNVM, ASF încă face trimitere la ordonanţele de urgenţă care reglementau activitatea autorităţii care s-a desfiinţat, ceea ce înseamnă că îşi permite să stabilească ce dispoziţii anterioare ar ultraactiva, în condiţiile în care există un alt cadru legislativ referitor la piaţa de capital şi organizarea şi funcţionarea ASF. Astfel, dacă legiuitorul ar fi considerat că este adecvat, ar fi putut să adopte o normă de drept expresă prin care să completeze Legea nr. 24/2017, în sensul că deciziile de sancţionare cu amenda contravenţională constituie titlu executoriu. Însă în cuprinsul Legii nr. 24/2017 nu există o astfel de dispoziţie.