§ 29. - Decizia 17/2015 [A] asupra obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii privind securitatea cibernetică a României
M.Of. 79
În vigoare Versiune de la: 30 Ianuarie 2015
25. Cu toate acestea, Curtea apreciază relevante pentru domeniul de reglementare câteva aspecte reţinute la nivelul instituţiilor Uniunii cu privire la domeniul cercetat. Astfel, potrivit "Expunerii de motive" a directivei, necesitatea adoptării actului normativ european constă, pe de o parte, în asigurarea rezilienţei şi stabilităţii reţelelor şi a sistemelor informatice, care sunt esenţiale pentru definitivarea pieţei digitale unice şi pentru buna funcţionare a pieţei interne şi, pe de altă parte, în asigurarea unei capacităţi şi a unei pregătiri similare la nivelul statelor membre de natură să ofere o securitate globală a reţelelor şi a informaţiei în cadrul sistemelor interconectate. Directiva propusă vizează următoarele obiective: în primul rând, solicită tuturor statelor membre să se asigure că este instituit un nivel minim de capacităţi naţionale prin înfiinţarea autorităţilor competente în materie de reţele şi sisteme informatice, să creeze echipe de intervenţie în caz de urgenţă informatică [Computer Emergency Response Teams-CERT) şi să adopte strategii naţionale privind securitatea cibernetică şi planurile naţionale de cooperare în domeniul vizat; în al doilea rând, autorităţile naţionale competente trebuie să coopereze în cadrul unei reţele care să permită o coordonare sigură şi eficace, inclusiv schimbul coordonat de informaţii la nivelul U.E., pentru a contracara ameninţările şi incidentele în materie de securitate cibernetică, pe baza planului european de cooperare în domeniu; în al treilea rând, conform modelului Directivei-cadru privind comunicaţiile electronice, propunerea urmăreşte să asigure dezvoltarea unei culturi a gestionării riscurilor şi partajarea informaţiilor de către sectoarele public şi privat.