§ 9. - Decizia 167/2025 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 56 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, astfel cum au fost modificate prin art. IV pct. 37 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achiziţiilor publice

M.Of. 670

În vigoare
Versiune de la: 17 Iulie 2025
5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că dispoziţiile art. 56 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 101/2016 sunt neconstituţionale, în raport cu art. 21 din Constituţie, coroborat cu art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, întrucât impunerea, prin acestea, a unei valori excesive a taxei judiciare de timbru prin raportare la valoarea estimată a contractului, indiferent de valoarea pretenţiilor ce sunt efectiv solicitate în faţa instanţei de judecată, este de natură să aducă atingere dreptului de acces la instanţă şi să descurajeze promovarea unei astfel de cereri şi, prin urmare, restrânge acest drept. Dispoziţiile legale supuse controlului sunt şi discriminatorii, deoarece atât persoanele care solicită întreaga contravaloare a contractului, cât şi cele care solicită numai o parte sunt supuse aceluiaşi tratament juridic şi trebuie să plătească aceeaşi taxă judiciară de timbru, fără a se avea în vedere situaţiile diferite în care aceste persoane se află. În contextul criticilor de neconstituţionalitate este învederată jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materia principiilor menţionate în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate.