§ 12. - Decizia 1653/2010 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare

M.Of. 134

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2011
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile de lege criticate care suspendă pentru anul 2010 aplicarea art. 1651 din Legea nr. 19/2000 sunt contrare principiului egalităţii în drepturi a cetăţenilor, întrucât creează discriminări între diferite grupuri de pensionari. În acest sens, arată că, prin amânarea recalculării pensiilor, se perpetuează, în realitate, tratamentul inechitabil al persoanelor care au desfăşurat activităţi în locuri încadrate în grupe superioare de muncă, tratament pe care Legea nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale a urmărit să îl înlăture prin introducerea în Legea nr. 19/2000 a art. 1651. De asemenea, consideră că este încălcat şi art. 20 alin. (1) din Constituţie prin raportare la prevederile art. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, în acest sens sunt amintite considerentele Hotărârii din 7 mai 2002 pronunţate în Cauza Burdov contra Rusiei, în care Curtea Europeană a Drepturilor Omului a reţinut că dificultăţile financiare ale unui stat nu pot justifica încălcarea drepturilor omului. Or, arată că emiterea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale este justificată tocmai de astfel de raţiuni financiare. De asemenea, aminteşte Hotărârea din 12 octombrie 2004 pronunţată în Cauza Kjartan Asmundsson contra Islandei, în care aceeaşi Curte a reţinut încălcarea dispoziţiilor art. 1 din Primul Protocol la Convenţia mai sus amintită într-o cauză având ca obiect dreptul la pensie. În legătură cu aceasta, arată că prevederile de lege criticate nu respectă drepturile băneşti ce i se cuvin. În continuare, autorul excepţiei consideră că prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, întrucât elementele invocate în preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 nu definesc corect elementele obiective ale situaţiei extraordinare care impun modificarea imediată a termenelor. În sfârşit, arată că este încălcat şi principiul separaţiei puterilor în stat, întrucât Guvernul a emis actul normativ criticat cu încălcarea voinţei Parlamentului. În acest sens, arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 conţine prevederi care modifică dispoziţiile Legii nr. 218/2008, act adoptat de Parlament. Astfel, conţinutul art. 782 din Legea nr. 19/2000, aşa cum este reglementat de Legea nr. 218/2008, este restrâns prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008, în sensul excluderii asiguraţilor care lucrează în condiţii speciale de la beneficiul majorării punctajelor realizate. Aceeaşi critică este valabilă şi pentru modificările referitoare la dispoziţiile art. 1651 din Legea nr. 19/2000.