§ 94. - Decizia 157/2025 [R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii privind desfăşurarea pe timp de pace a misiunilor şi operaţiilor militare pe teritoriul statului român, precum şi, în special, a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) lit. d) şi e), ale art. 4, ale art. 6 alin. (1) şi (2), ale art. 7 alin. (1) şi (2) şi ale art. 8 din lege

M.Of. 458

În vigoare
Versiune de la: 16 Mai 2025
75. În aceste condiţii, Curtea constată că documentele care fundamentează planificarea apărării la nivel naţional/departamental (Strategia naţională de apărare a ţării şi Carta albă a apărării), aprobate de Parlament, sunt documente strategice care privesc apărarea, aprobarea staţionării trupelor străine ale partenerilor, adică etape militare operaţionale care cad în rolul constituţional al Preşedintelui României şi al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. Prin urmare, aprobarea acestor documente are ca obiect strategia, iar informarea are ca obiect deciziile operaţionale de implementare a strategiilor. Mai mult, Curtea constată că prevederile art. 4 din legea criticată sunt în acord cu dispoziţiile art. 80 alin. (1) din Constituţie coroborate cu cele ale art. 92 din Legea fundamentală, care la alin. (1) prevede că Preşedintele României este comandantul forţelor armate, şi, totodată, instituie un mecanism de colaborare instituţională între Preşedintele României şi Parlament. Pentru aceste considerente, Curtea urmează să respingă criticile cu privire la art. 4 din legea supusă controlului, acestea nefiind întemeiate.