§ 82. - Decizia 157/2025 [R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii privind desfăşurarea pe timp de pace a misiunilor şi operaţiilor militare pe teritoriul statului român, precum şi, în special, a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) lit. d) şi e), ale art. 4, ale art. 6 alin. (1) şi (2), ale art. 7 alin. (1) şi (2) şi ale art. 8 din lege

M.Of. 458

În vigoare
Versiune de la: 16 Mai 2025
63. Curtea reţine că noţiunea "transfer de autoritate" nu constituie o noutate în reglementarea naţională, câtă vreme Legea nr. 291/2007 - cadrul normativ general în vigoare privind condiţiile în care forţele armate străine pot intra, staţiona, desfăşura operaţiuni sau tranzita teritoriul României - prevede, la art. 8 alin. (5), faptul că "structurile Ministerului Apărării Naţionale pot lua în subordine şi pot ordona misiuni forţelor armate străine staţionate pe teritoriul României, în condiţiile art. 4 şi 5, în limitele stabilite prin transferul de autoritate şi înţelegerile încheiate de către Ministerul Apărării Naţionale cu reprezentanţii autorizaţi ai părţii trimiţătoare". Înţelegerile tehnice sunt definite în art. 2 lit. h) din acelaşi act normativ ca fiind documentele bi- sau multilaterale care, fără a crea sau modifica raporturi juridice de drept internaţional public, stabilesc condiţiile concrete în care forţele armate străine intră, staţionează, prepoziţionează produse militare, echipamente şi materiale, desfăşoară operaţiuni sau tranzitează teritoriul României, procedura încheierii lor fiind aprobată prin hotărâre a Guvernului, potrivit art. 8 alin. (2) din acelaşi act normativ. De altfel, "transferul de autoritate" este reglementat şi în art. 11 din Legea nr. 121/2011 privind participarea forţelor armate la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român.