§ 8. - Decizia 157/2025 [R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii privind desfăşurarea pe timp de pace a misiunilor şi operaţiilor militare pe teritoriul statului român, precum şi, în special, a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) lit. d) şi e), ale art. 4, ale art. 6 alin. (1) şi (2), ale art. 7 alin. (1) şi (2) şi ale art. 8 din lege

M.Of. 458

În vigoare
Versiune de la: 16 Mai 2025
7. De asemenea, se invocă dispoziţiile art. 1 alin. (5) din Constituţie coroborate cu prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Se arată că, în expunerea de motive a legii, legiuitorul susţine, în mod eronat, că "în momentul de faţă, posibilitatea executării de misiuni pe timp de pace pe teritoriul naţional de către forţele armate române nu este reglementată în mod expres de legislaţia română (...)". Se precizează că există o reglementare în legislaţia actuală, respectiv Legea nr. 291/2007 privind intrarea, staţionarea, desfăşurarea de operaţiuni sau tranzitul forţelor armate străine pe teritoriul României, care constituie cadrul general privind condiţiile în care forţele armate străine pot intra, staţiona, desfăşura operaţiuni sau tranzita teritoriul României. De asemenea, se susţine că Legea nr. 121/2011 privind participarea forţelor armate la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român reglementează condiţiile în care forţele armate ale României participă la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român. Totodată, se arată că Legea nr. 122/2011 privind regimul armelor, dispozitivelor militare şi muniţiilor deţinute de Ministerul Apărării Naţionale şi de forţele armate străine pe teritoriul României reglementează deţinerea, portul, folosirea armelor, a dispozitivelor militare şi a muniţiilor din înzestrarea Ministerului Apărării Naţionale, operaţiunile care se efectuează cu acestea, utilizarea forţei, precum şi regimul juridic al transportului, deţinerii, portului şi folosirii armelor, dispozitivelor militare şi muniţiilor de către membrii forţelor armate străine pe teritoriul României. Având în vedere actele normative existente, se susţine că nu serveşte interesului public şi nu este oportună adoptarea unor noi acte normative cu privire la cadrul legal pentru derularea, de către forţele armate române, pe timp de pace, individual, în cadru aliat sau de coaliţie, a unor misiuni şi operaţiuni pe teritoriul statului român. Se susţine, aşadar, că este o suprapunere de reglementare, ce încalcă principiile instituite prin Legea nr. 291/2007 şi Legea nr. 122/2011, vizând aceeaşi problematică, aspect care va determina dificultăţi în procesul de aplicare a legii şi va atrage un caracter deficitar şi imprevizibil al legislaţiei în această materie.