§ 29. - Decizia 157/2025 [R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii privind desfăşurarea pe timp de pace a misiunilor şi operaţiilor militare pe teritoriul statului român, precum şi, în special, a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) lit. d) şi e), ale art. 4, ale art. 6 alin. (1) şi (2), ale art. 7 alin. (1) şi (2) şi ale art. 8 din lege

M.Of. 458

În vigoare
Versiune de la: 16 Mai 2025
28. În ceea ce priveşte art. 80 din Constituţie, reţine că acesta defineşte poziţia Preşedintelui României în sistemul puterilor statului şi rolul său în cadrul sistemului constituţional al ţării. Apreciază că acest articol trebuie coroborat şi cu art. 148 alin. (4) din Constituţie, potrivit căruia Preşedintele României, alături de Parlament, Guvern şi autoritatea judecătorească, garantează ducerea la îndeplinire a obligaţiilor rezultate din actul aderării la tratatele constitutive ale Uniunii Europene. Referitor la presupusa încălcare prin legea criticată a prevederilor art. 93 din Constituţie, reiterează că acest articol dă expresie rolului Preşedintelui României de garant al independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării, precum şi rolului acestuia de a veghea la buna funcţionare a autorităţilor în favoarea cetăţenilor. Textul vizează situaţii de excepţie ce pot să apară în plan intern, altele decât cele de natura agresiunilor armate din exterior şi care pot duce la declanşarea stării de asediu sau a stării de urgenţă. Consideră că tocmai în astfel de cazuri actul normativ criticat nu se aplică. Astfel, potrivit art. 1 din legea criticată, aceasta reglementează desfăşurarea pe timp de pace a misiunilor şi operaţiilor militare când nu este instituită starea de urgenţă ori starea de asediu sau nu este declarată starea de mobilizare ori starea de război.