§ 18. - Decizia 157/2025 [R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii privind desfăşurarea pe timp de pace a misiunilor şi operaţiilor militare pe teritoriul statului român, precum şi, în special, a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) lit. d) şi e), ale art. 4, ale art. 6 alin. (1) şi (2), ale art. 7 alin. (1) şi (2) şi ale art. 8 din lege

M.Of. 458

În vigoare
Versiune de la: 16 Mai 2025
17. În acest sens consideră neîntemeiată susţinerea autorilor sesizărilor formulată cu privire la prevederile art. 3 alin. (1) lit. d) şi e) din legea supusă controlului de constituţionalitate, prin raportare la dispoziţiile art. 1 alin. (3) şi ale art. 2 din Constituţie. Apreciază că, în contextul criticilor, autorii formulează diferite ipoteze, dând, totodată, anumite interpretări acestor norme. Reţine că, spre exemplu, transferul de autoritate, criticat de autorii sesizării, este utilizat, în mod uzual, în cadrul NATO, în desfăşurarea operaţiilor sau misiunilor în cadru aliat sau de coaliţie. Astfel, arată că în legea criticată sunt prevăzute două posibilităţi în care pe timpul unor misiuni şi operaţii militare care s-ar putea desfăşura pe teritoriul statului român, la care ar participa şi forţe armate străine, comandanţii desemnaţi să conducă aceste misiuni sau operaţii vor exercita comanda operaţională, adică doar în legătură cu şi pe timpul desfăşurării acestor misiuni sau operaţii, a efectivelor militare române şi străine participante. Comandanţii desemnaţi să conducă misiuni sau operaţii pot fi români [art. 7 alin. (1) din lege] sau străini [art. 7 alin. (2) din lege].