§ 14. - Decizia 157/2025 [R] referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii privind desfăşurarea pe timp de pace a misiunilor şi operaţiilor militare pe teritoriul statului român, precum şi, în special, a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) lit. d) şi e), ale art. 4, ale art. 6 alin. (1) şi (2), ale art. 7 alin. (1) şi (2) şi ale art. 8 din lege

M.Of. 458

În vigoare
Versiune de la: 16 Mai 2025
13. De asemenea, se arată că art. 8 din legea criticată este neconstituţional, întrucât fondurile necesare participării forţelor Armatei României la misiuni şi operaţii militare pe teritoriul statului român ar fi corect să fie asigurate din bugetul alocat pentru apărare al Alianţei Nord-Atlantice, iar nu de la bugetul statului român. Se arată că, în scopul apărării colective, spaţiul terestru şi aerian naţional este integrat în spaţiul NATO, în conformitate cu tratatele la care România este parte. În acest context, se susţine că este clar că România apără graniţa NATO, nu doar graniţa proprie. Or, în condiţiile în care nu România este stat în conflict (ci NATO şi Uniunea Europeană, care finanţează războiul), se susţine că această activitate trebuie finanţată de NATO. Se menţionează că România are o contribuţie de aproape 3% din PIB pentru cheltuielile de apărare ale Alianţei Nord-Atlantice în anul 2024, o contribuţie în creştere, suficientă fiscal, economic, militar, de întrajutorare, având şi achiziţii militare semnificative, întrucât România a iniţiat achiziţii majore pentru modernizare, incluzând tancuri Abrams şi sisteme de rachete Patriot.