§ 86. - Decizia 157/2020 [R/A] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. f) şi ale art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă

M.Of. 397

În vigoare
Versiune de la: 15 Mai 2020
60. Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că Avocatul Poporului formulează mai multe critici de neconstituţionalitate, susţinând că (i) în lipsa reglementării la nivelul legislaţiei primare a definiţiei stării de alertă şi a limitelor instituirii stării de alertă, ingerinţa generată de această stare poate viza drepturi fundamentale, respectiv dreptul la libertate individuală, dreptul la liberă circulaţie, dreptul la viaţă intimă, familială şi privată, libertatea întrunirilor, munca şi protecţia socială a muncii, libertatea economică şi altele, cu încălcarea prevederilor art. 1 alin. (5) şi art. 53 din Constituţie, (ii) dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 permit dispunerea unor măsuri de restrângere a exerciţiului unor drepturi fundamentale prin acte administrative (regulamente, planuri, programe sau documente operative aprobate prin decizii, ordine ori dispoziţii) emise de organe eminamente administrative, ceea ce contravine art. 1 alin. (4) şi (5), art. 53 şi art. 61 alin. (1) din Constituţie, şi (iii) actul normativ criticat nu respectă condiţia privind proporţionalitatea măsurii restrângerii exerciţiului unor drepturi şi libertăţi prin lipsa unui termen-limită pentru declararea stării de alertă, cu încălcarea art. 53 alin. (2) din Constituţie.