§ 42. - Decizia 157/2020 [R/A] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. f) şi ale art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă

M.Of. 397

În vigoare
Versiune de la: 15 Mai 2020
38. În acest sens, preşedintele Camerei Deputaţilor observă că prevederile art. 4 alin. (2) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 vin în contradicţie cu dispoziţiile art. 1 alin. (5) din Constituţie, întrucât din aceste prevederi reiese fără echivoc competenţa Comitetului naţional pentru situaţii speciale de urgenţă, organism interministerial format din miniştri şi conducători ai instituţiilor publice centrale, ca prin hotărâre să poată restrânge drepturi şi libertăţi fundamentale, intrând flagrant în contradicţie cu dispoziţiile constituţionale. Prin Decizia nr. 1.189 din 6 noiembrie 2008, Curtea Constituţională a reafirmat că ordonanţele de urgenţă ale Guvernului nu pot fi adoptate dacă prin reglementările pe care le conţin "afectează" sau au "consecinţe negative" asupra drepturilor, libertăţilor şi îndatoririlor fundamentale, aşa cum este cazul situaţiei de faţă. Or, principiul statului de drept, chiar şi în această perioadă, consacră o serie de garanţii menite să asigure respectarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, respectiv încadrarea autorităţilor publice în coordonatele dreptului. Exigenţele statului de drept impun ca garanţiile juridice ale drepturilor prevăzute de Legea fundamentală în beneficiul cetăţenilor să fie utilizate potrivit scopului pentru care au fost instituite.