§ 18. - Decizia 157/2020 [R/A] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. f) şi ale art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă

M.Of. 397

În vigoare
Versiune de la: 15 Mai 2020
14. Aplicând aceste repere jurisprudenţiale la actul normativ criticat, se observă că obligaţiile instituite în sarcina autorităţilor administrative, prin dispoziţiile art. 2 lit. a) şi art. 4 alin. (1) lit. b), alin. (2) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004, de a dispune "măsuri şi acţiuni urgente", "orice măsuri care sunt necesare pentru înlăturarea stării de forţă majoră" sunt formulate într-un mod generic şi lipsit de predictibilitate. În plus, potrivit art. 4 alin. (4) din actul normativ criticat "Acţiunile şi măsurile prevăzute la alin. (1), (2) şi (3) se stabilesc în regulamente, planuri, programe sau în documente operative aprobate prin decizii, ordine ori dispoziţii emise conform reglementărilor în vigoare". Prin emiterea unor acte administrative cu caracter normativ, de rang infralegal, este determinată o stare de incertitudine juridică, deoarece reglementarea primară, fiind neprevizibilă, lipsită de rigurozitate, oferă autorităţilor administrative o marjă extrem de largă de apreciere şi, în acelaşi timp, discreţionară în privinţa acţiunilor şi măsurilor ce pot fi dispuse. De altfel, în spaţiul public autorităţile îndrituite la aplicarea stării de alertă au susţinut deja că sancţiunile contravenţionale privind libertatea de circulaţie vor fi aplicate în continuare, după expirarea stării de urgenţă şi instituirea stării de alertă.