§ 16. - Decizia 157/2020 [R/A] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. f) şi ale art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă

M.Of. 397

În vigoare
Versiune de la: 15 Mai 2020
12. Avocatul Poporului susţine că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 nu respectă condiţia ca măsura restrângerii exerciţiului unor drepturi să fie prevăzută prin lege. În planul legislaţiei europene, care face parte din legislaţia internă, conform art. 11 din Constituţie şi are prioritate potrivit art. 20 din Legea fundamentală, Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale reglementează, în mod expres, prin dispoziţiile art. 8-11 faptul că drepturile consacrate prin aceste dispoziţii pot face obiectul unor limitări/restrângeri. Aceste clauze de limitare [prevăzute la alin. (2) al textelor menţionate] se exprimă prin 3 condiţii: "prevăzut de lege", scop legitim urmărit şi "necesar într-o societate democratică"; ele trebuie interpretate în mod restrictiv din moment ce prevăd o excepţie de la dreptul reglementat la alin. (1) al textelor convenţionale antereferite. La rândul său, primul standard menţionat, respectiv "prevăzut de lege", presupune două componente esenţiale, şi anume accesibilitatea şi previzibilitatea legii, iar al doilea standard, scopul legitim urmărit, vizează interdicţia reglementării în legislaţie a unor măsuri arbitrare.