§ 148. - Decizia 157/2020 [R/A] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. f) şi ale art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă

M.Of. 397

În vigoare
Versiune de la: 15 Mai 2020
ar putea afecta drepturi fundamentale ale cetăţenilor, ceea ce este apreciat a fi contrar art. 115 alin. (6) din Constituţie, deşi această normă de referinţă nu a fost reţinută ca incidentă în cauză. Curtea a admis că potenţiala restrângere a exerciţiului unor drepturi fundamentale [prevăzută de art. 53, şi nu de art. 115 alin. (6) din Constituţie] ce ar fi realizată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 se regăseşte de fapt în forma Legii nr. 15/2005 de aprobare de către Parlament a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004. Acesta ar fi fost un motiv pentru a considera că legiuitorul primar, şi nu cel delegat, a instituit posibilitatea restrângerii exerciţiului unor drepturi fundamentale şi deci ar fi fost un motiv de a constata constituţionalitatea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 fără alte interpretări. Ţinând seama însă de faptul că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 a fost adoptată după revizuirea Constituţiei, când interdicţia afectării drepturilor fundamentale a fost inserată în alin. (6) al art. 115 din Constituţie, asemănător celor stabilite în decizia anterioară nr. 152/2020, ce a vizat Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, acesta ar fi fost un motiv pentru constatarea neconstituţionalităţii Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 în ansamblu. În fond, ambele ordonanţe de urgenţă vizează stări excepţionale, ambele au fost adoptate după revizuirea în 2003 a Constituţiei, ambele au fost deferite Curţii Constituţionale pe calea unui control posterior de constituţionalitate de către Avocatul Poporului, ambele au fost criticate prin raportare la art. 115 alin. (6) din Constituţie şi cu privire la ambele autorul sesizării a susţinut că prin ordonanţe de urgenţă nu pot fi afectate "în sens negativ" (a se vedea Decizia nr. 1.189/2008) drepturile şi libertăţile fundamentale. Curtea Constituţională a ajuns la concluzia neconstituţionalităţii în ansamblu a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2020 pentru nerespectarea art. 115 alin. (6) şi a ajuns la concluzia constituţionalităţii Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 tot prin raportare la art. 115 alin. (6) din Constituţie, dar numai în măsura în care acţiunile şi măsurile dispuse pe durata stării de alertă nu vizează restrângerea exerciţiului unor drepturi sau a unor libertăţi fundamentale.