§ 143. - Decizia 157/2020 [R/A] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. f) şi ale art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă
M.Of. 397
În vigoare Versiune de la: 15 Mai 2020
3.2. Cu majoritate de voturi la punctul 2 din dispozitivul Deciziei nr. 157/2020 plenul a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 sunt constituţionale "în măsura în care acţiunile şi măsurile dispuse pe durata stării de alertă nu vizează restrângerea exerciţiului unor drepturi sau a unor libertăţi fundamentale". Curtea a considerat că excepţia de neconstituţionalitate referitoare la posibilitatea de a fi dispuse unele măsuri de restrângere a exerciţiului unor drepturi fundamentale prin acte administrative trebuie admisă, dar a apreciat că prevederile art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 sunt totuşi constituţionale, însă doar într-o singură interpretare, şi anume numai în măsura în care acţiunile şi măsurile dispuse pe durata stării de alertă nu vizează restrângerea exerciţiului unor drepturi sau a unor libertăţi fundamentale. Cu alte cuvinte, prevederile art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 sunt neconstituţionale în orice interpretare ar putea lăsa să se înţeleagă că măsurile şi acţiunile dispuse pe durata stării de alertă restrâng exerciţiul unor drepturi fundamentale, dar sunt constituţionale dacă nu sunt interpretate în sensul că ar putea restrânge exerciţiul unor drepturi fundamentale. O astfel de redactare a dispozitivului este o dovadă a faptului că, în realitate, actul normativ este constituţional şi poate fi interpretat, iar pentru a fi aplicat în concret el poate fi interpretat cu bună sau cu rea-credinţă. Or, Curtea Constituţională este competentă să verifice constituţionalitatea actelor normative, şi nu aplicarea lor la cazuri concrete, atribuţie ce revine instanţelor judecătoreşti. În mod normal admiterea unei excepţii de neconstituţionalitate atrage ipso facto constatarea neconstituţionalităţii, şi nu a constituţionalităţii textului controlat. Dată fiind redactarea dispozitivului sus-menţionat, formulăm opinie separată faţă de punctul 2 al dispozitivului Deciziei nr. 157/2020 şi faţă de motivele care au stat la baza unei astfel de soluţii.