§ 13. - Decizia 157/2020 [R/A] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. f) şi ale art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă

M.Of. 397

În vigoare
Versiune de la: 15 Mai 2020
9. Mai mult, în lipsa unei definiţii clare şi complete a stării de alertă şi a unei proceduri care să asigure legalitatea măsurilor dispuse, Avocatul Poporului apreciază că nu există criterii legale obiective pentru declararea ei, legiuitorul limitându-se la a stabili, generic, conduita ulterioară declarării ei, constând în luarea unor acţiuni şi măsuri. Caracterul eliptic al actului normativ şi lipsa de rigoare sunt de neacceptat într-un domeniu atât de important ca cel al restrângerii exerciţiului unor drepturi şi libertăţi constituţionale, cu atât mai mult cu cât destinatarii normei juridice, autorităţi şi cetăţeni în egală măsură, au obligaţia de a cunoaşte şi de a aplica legea. În ordonanţa de urgenţă criticată, legiuitorul a statuat că, odată cu apariţia unei situaţii de urgenţă se instituie starea de alertă, moment în care se pot iniţia acţiuni şi se poate lua orice măsură fără a delimita concret în cadrul căror repere legale se realizează activitatea de executare a legii de către autorităţile administrative. Astfel, autorităţile administrative chemate să aplice legea criticată sunt puse în situaţia de a dispune orice tip de măsuri apreciate ca fiind de natură să înlăture situaţia de urgenţă, în lipsa unor condiţii, modalităţi şi criterii clare şi obiective de aplicare, stabilite de legiuitorul primar.