§ 10. - Decizia 1528/2010 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 374^1 din Codul de procedură civilă şi ale art. 120 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului

M.Of. 52

În vigoare
Versiune de la: 20 Ianuarie 2011
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată mai întâi că, în cauză, executarea a început în baza titlurilor executorii constând în contract de credit şi contract de ipotecă, faptul că nu a avut loc un proces şi nu există obligaţie la plată în baza unor hotărâri judecătoreşti, că titlurile executorii nu au fost învestite de instanţă cu formulă executorie şi executorul judecătoresc nu a cerut instanţei încuviinţarea executării. Se apreciază că, deşi executarea silită reprezintă o fază a procesului civil, prin înlăturarea intervenţiei instanţei în controlul de legalitate al începerii procedurii execuţionale, i s-a acordat acesteia un caracter administrativ, încălcându-se astfel principiul separaţiei puterilor în stat. Astfel, prin înlăturarea controlului judecătoresc asupra începerii executării silite s-a conferit executorului judecătoresc competenţa de a decide cu privire la legalitatea şi temeinicia cererii de executare silită, activitate ce constituia atributul instanţei de judecată. Executarea silită nu trebuie privită unilateral, numai din perspectiva creditorului şi a drepturilor acestuia, ci şi din perspectiva debitorului, căruia deopotrivă trebuie să-i fie asigurate garanţiile ce caracterizează dreptul la un proces echitabil, prin înlăturarea oricăror posibilităţi de abuz şi a eventualelor demersuri şicanatorii. Accesul la o instanţă de judecată, prin posibilitatea contestării actelor de executare făcute cu încălcarea legii, nu constituie întotdeauna un remediu suficient oferit persoanei împotriva căreia s-a procedat în mod nelegal la începerea executării silite. Este necesară o garanţie procesuală a debitorului pentru prevenirea oricărui abuz în exercitarea dreptului de către creditorul urmăritor, iar controlul judecătoresc al începerii executării silite constituia o asemenea garanţie, adecvată şi eficientă, a dreptului la un proces echitabil al tuturor părţilor implicate în această procedură. Se face în acest sens referire la Decizia Curţii Constituţionale nr. 458/2009, din care, de altfel, sunt expuse o serie de considerente, în chiar motivarea excepţiei invocate.