§ 10. - Decizia 149/2021 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor

M.Of. 502

În vigoare
Versiune de la: 14 Mai 2021
6. Se afirmă că scopul declarat de legiuitor la adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 nu se poate atinge decât în situaţia în care fiecare dintre copiii rezultaţi dintr-o sarcină gemelară sau multiplă beneficiază de aceleaşi drepturi precum copilul rezultat dintr-o sarcină singulară. Aşa cum se menţionează în preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005, actul normativ are ca scop îmbunătăţirea echilibrului social-economic al familiei, prin susţinerea acesteia în vederea creşterii copilului, precum şi stimularea creşterii natalităţii şi diminuarea fenomenului de abandon al copiilor, iar la adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 s-a dorit numai diminuarea cuantumului indemnizaţiei cu 15%, scopul a rămas acelaşi, fără să se dorească crearea unei situaţii defavorabile în cazul naşterilor de copii gemeni (multipli). În acest context, scopul declarat de legiuitor la adoptarea vechiului act normativ, păstrat şi la adoptarea noului act normativ, este acela că beneficiarul final al acestei forme de protecţie socială este copilul, astfel încât eventualele inechităţi decurgând dintr-o interpretare formală sau literală a textului reglementator trebuie analizate în raport cu acesta, ca titular de drepturi. Aşadar, prin acordarea de indemnizaţii inegale, indiferent de numărul de copii rezultaţi dintr-o singură naştere, se creează o discriminare nejustificată între copiii născuţi şi copiii adoptaţi sau aflaţi în una dintre celelalte situaţii, şi anume daţi în plasament ori sub tutelă.