§ 9. - Decizia 145/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 alin. (2) liniuţa întâi din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii

M.Of. 768

În vigoare
Versiune de la: 24 August 2023
5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, că art. 21 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 reglementează cu privire la modul în care se analizează proporţionalitatea unei sancţiuni, respectiv împrejurările în care a fost săvârşită fapta, modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, scopul urmărit, urmarea produsă, precum şi circumstanţele personale ale contravenientului. Spre deosebire de art. 21 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, textul criticat nu reglementează criteriile de individualizare a amenzii, deşi sancţiunea cu amenda poate varia între 1.000-100.000 lei. Având în vedere diferenţa semnificativă dintre minimul şi maximul amenzii, ar fi trebuit ca legiuitorul să prevadă criterii în baza cărora agentul constatator să stabilească cuantumul amenzii aplicabile, respectiv în baza cărora contravenientul să poată prevedea care vor fi consecinţele încălcării prevederilor Legii nr. 50/1991. Întrucât art. 26 alin. (2) liniuţa întâi din Legea nr. 50/1991 nu reglementează criteriile de individualizare a amenzii, acesta nu este accesibil şi previzibil, având o redactare defectuoasă, generatoare de confuzii şi incertitudini, aducând atingere principiului securităţii juridice prevăzut de art. 1 alin. (5) din Constituţie.