Decizia 141/2010 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 91 alin. (2) teza întâi din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, prin raportare la cele ale art. 60 alin. (4) şi (5) din aceeaşi lege
M.Of. 174
În vigoare Versiune de la: 17 Martie 2010
Decizia 141/2010 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 91 alin. (2) teza întâi din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, prin raportare la cele ale art. 60 alin. (4) şi (5) din aceeaşi lege
Dată act: 25-feb-2010
Emitent: Curtea Constitutionala
Acsinte Gaspar | - preşedinte |
Nicolae Cochinescu | - judecător |
Aspazia Cojocaru | - judecător |
Petre Lăzăroiu | - judecător |
Ion Predescu | - judecător |
Tudorel Toader | - judecător |
Augustin Zegrean | - judecător |
Carmen-Cătălina Gliga | - procuror |
Benke Karoly | - magistrat-asistent |
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 91 alin. (2) din Legea nr. 17/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, excepţie ridicată din oficiu de Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilă, minori şi familie, litigii de muncă şi asigurări sociale în Dosarul nr. 1.587/118/2008.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că partea Ministerul Justiţiei a depus o cerere de amânare, motivată de faptul că pe citaţia primită era indicat ca obiect al excepţiei de neconstituţionalitate un text legal inexistent.
Curtea reţine faptul că citaţia reflectă cu exactitate dispozitivul încheierii de sesizare a Curţii Constituţionale, astfel încât, motivat de acest aspect, respinge cererea formulată de Ministerul Justiţiei.
Cauza fiind în stare de judecată, Preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care apreciază că excepţia ridicată este inadmisibilă, textele legale criticate nemaifiind în vigoare.
Prin Încheierea din 30 iunie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 1.587/118/2008, Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilă, minori şi familie, litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 91 alin. (2) din Legea nr. 17/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, excepţie ridicată din oficiu într-o cauză având ca obiect pretenţii băneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece, prin menţinerea salariilor de încadrare pentru grefierii dactilografi, reîncadraţi ca grefieri, acest personal a primit salarii mai mici decât grefierii de şedinţă, deşi prestează aceeaşi muncă.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum rezultă din dispozitivul încheierii de sesizare, îl constituie dispoziţiile art. 91 alin. (2) din Legea nr. 17/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48 din 19 ianuarie 2006. De asemenea, din motivarea încheierii, Curtea observă că obiect al excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 91 alin. (2) teza întâi din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.197 din 14 decembrie 2004, modificată şi completată prin Legea nr. 17/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48 din 19 ianuarie 2006, prin raportare la cele ale art. 60 alin. (4) şi (5) din aceeaşi lege, asupra cărora Curtea urmează să se pronunţe. Aceste dispoziţii au următorul cuprins:
- Art. 60 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 567/2004: "(4) Salarizarea personalului auxiliar de specialitate, a funcţionarilor publici şi a personalului contractual din cadrul instanţelor judecătoreşti, parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul Ministerului Justiţiei, Institutului Naţional al Magistraturii şi Şcolii Naţionale de Grefieri se stabileşte prin lege specială.
(5) Până la intrarea în vigoare a legii speciale de salarizare, rămân aplicabile în continuare dispoziţiile legale referitoare la salarizarea personalului prevăzut la alin. (4).";
- Art. 91 alin. (2) teza întâi din Legea nr. 567/2004: "(2) Grefierii dactilografi ale căror posturi au fost transformate în posturi de grefieri urmează să fie salarizaţi corespunzător legii speciale de salarizare. [... ]."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în drepturi şi ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Critica de neconstituţionalitate se fundamentează pe faptul că, prin aplicarea coroborată a dispoziţiilor legale criticate, se ajunge la situaţia ca grefierii dactilografi ale căror posturi au fost transformate în posturi de grefier să beneficieze de statutul de grefier, dar să fie salarizaţi la un nivel inferior, şi anume cu salariile de încadrare avute anterior transformării posturilor lor.
Curtea constată că efectele reglementării criticate s-au epuizat, grefierii dactilografi devenind grefieri şi beneficiind începând cu anul 2007, odată cu data intrării în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei, de drepturile salariale ale acestora din urmă, iar prevederile legii speciale de salarizare au fost înlocuite cu prevederile Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, unde toţi grefierii sunt salarizaţi potrivit aceleiaşi grile de salarizare, în aceste condiţii, excepţia de neconstituţionalitate urmează să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 91 alin. (2) teza întâi din Legea nr. 567/2004, prin raportare la cele ale art. 60 alin. (4) şi (5) din aceeaşi lege, excepţie ridicată din oficiu de Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilă, minori şi familie, litigii de muncă şi asigurări sociale în Dosarul nr. 1.587/118/2008.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »