§ 92. - Decizia 138/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. VII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2017 privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

M.Of. 540

În vigoare
Versiune de la: 10 Iunie 2024
88. În continuare, autorii precizează că prevederile criticate îi discriminează pe cei care se pensionează ulterior intrării în vigoare a acestora faţă de cei pensionaţi anterior acestei date, care au o pensie mult mai mare, respectiv egală cu media salariilor brute. Astfel, ambele categorii de persoane se află în aceeaşi situaţie, respectiv au desfăşurat activităţi în condiţii similare. Prin urmare, criteriul diferenţierii impuse de data pensionării este arbitrar, neţinând seama de asemănările obiective dintre cele două categorii de persoane. Sunt evocate şi jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului referitoare la discriminare, prevederi din dreptul Uniunii Europene referitoare la principiul egalităţii de tratament care au prioritate de aplicare faţă de dreptul intern, precum şi art. 2 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare. În plus, autorii susţin că măsura discriminatorie încalcă şi principiul prevăzut la art. 2 lit. f) din Legea nr. 223/2015, principiu care vizează recunoştinţa faţă de loialitatea, sacrificiile şi privaţiunile suferite de militari, poliţişti şi funcţionari publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi familiile acestora pe timpul carierei. De asemenea, se încalcă şi dreptul la pensie al celor pensionaţi după intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 59/2017, drept garantat de art. 47 alin. (2) din Constituţie, deoarece suma scăzută ca urmare a plafonării de 85% nu este un impozit şi nu există nicio altă raţiune legală de natură să justifice această scădere.