§ 45. - Decizia 1354/2010 [A] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 1 şi art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, şi pentru suspendarea aplicării unor dispoziţii din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente

M.Of. 761

În vigoare
Versiune de la: 15 Noiembrie 2010
2. În nota de fundamentare la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010, Guvernul arată că reglementarea prin ordonanţă de urgenţă este justificată de necesitatea stabilirii unor criterii de acordare a despăgubirilor morale, de natură să instituie un regim echitabil în acordarea acestora, având în vedere dificultatea de evaluare a prejudiciului moral suferit. Astfel, prin art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 221/2009 nu se realizează un tratament juridic unitar pentru persoanele care au suferit condamnări cu caracter politic sau măsuri administrative asimilate acestora, întrucât se produce o inechitate socială a reparaţiei acordate cu titlu de prejudiciu moral pentru aceeaşi categorie de beneficiari, în condiţii similare pentru condamnări, calificate de legiuitor ca având caracter politic. Cuantumul daunelor morale se stabileşte raportat la beneficiarul direct al despăgubirilor şi, prin apreciere, ca urmare a aplicării de către instanţele de judecată a criteriilor referitoare la perioada în care persoanele care au suferit condamnări cu caracter politic au fost supuse măsurii privative de libertate, la consecinţele negative suferite de cei în cauză în plan fizic şi psihic, importanţa valorilor lezate, măsura în care au fost lezate aceste valori, intensitatea cu care au fost percepute consecinţele vătămării, măsura în care le-a fost afectată situaţia familiară, profesională şi socială. De asemenea, în cuantificarea prejudiciului moral se ţine seama şi de măsurile reparatorii deja acordate persoanelor în cauză, pe baza celorlalte acte normative, reparaţiile suplimentare cu caracter pecuniar putând fi acordate numai dacă nu au fost suficiente în raport cu suferinţa deosebită resimţită de persoanele care au fost victimele unor condamnări cu caracter politic. De asemenea, Guvernul motivează situaţia extraordinară ca fiind determinată de riscul imposibilităţii menţinerii echilibrului bugetar, ca urmare a punerii în executare a hotărârilor judecătoreşti definitive şi irevocabile, care au ca obiect acordarea de despăgubiri pentru prejudiciul moral suferit prin condamnare.