§ 10. - Decizia 1236/2009 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii pentru afaceri europene şi ale art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bază şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, precum şi unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale

M.Of. 832

În vigoare
Versiune de la: 3 Decembrie 2009
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia arată că, potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2003, aşa cum au fost modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 106/2006, salariile de bază şi celelalte drepturi salariale ale consilierilor pentru afaceri europene au fost stabilite la un cuantum echivalent celor pentru funcţia de consilier diplomatic, iar, potrivit alin. (2) al aceluiaşi articol, cuantumul drepturilor salariale nu putea depăşi nivelul salariului de bază pentru funcţia de secretar general din minister. Însă, prin dispoziţiile art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 10/2008, care modifică prevederile art. 3 alin. (2) teza întâi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2003, salariile de bază şi celelalte drepturi salariale ale consilierilor pentru afaceri europene au fost stabilite prin raportare la funcţia de secretar III, prin reîncadrarea corespunzător acestei funcţii. Or, autorii excepţiei arată că această reîncadrare, care are ca efect o reducere drastică a salariilor, nu este justificată de o modificare a atribuţiilor de serviciu, ci exclusiv de împrejurarea că nivelul salariului de bază prevăzut pentru funcţia de secretar general a fost depăşit de cuantumul drepturilor salariale ale consilierilor pentru afaceri europene, ceea ce s-a considerat că este o încălcare a prevederilor art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2003. Aşa fiind, "reîncadrarea" despre care vorbeşte legea apare, în fapt, ca o retrogradare nejustificată, având ca efect încălcarea unor drepturi câştigate. În plus, arată că raportarea la "cuantumul drepturilor salariale" ale consilierilor pentru afaceri europene şi limitarea la nivelul salariului de bază al secretarului general din minister sunt nejustificate, având în vedere că salariul de bază constituie, conform dispoziţiilor art. 155 din Legea nr. 53/2003, doar o parte din drepturile salariale. Prin urmare, folosirea sintagmei "cuantumul drepturilor salariale" este inexactă şi abuzivă, cu atât mai mult cu cât şi în alte legi nu se face vorbire decât despre salariul de baza. În sfârşit, arată că, prin compararea salariului de bază al consilierilor pentru afaceri europene, asimilat salariului de bază al consilierilor diplomatici, cu salariul de bază al secretarului general din ministere rezultă o diferenţă în favoarea primilor, fapt care nu justifică însă reîncadrarea acestora în funcţia de secretar III, cu un coeficient de multiplicare a valorii de referinţă mai mic.