§ 12. - Decizia 1231/2011 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3, art. 8 lit. k) şi art. 14 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism şi ale art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996 privind întărirea disciplinei financiar-valutare

M.Of. 845

În vigoare
Versiune de la: 29 Noiembrie 2011
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 3, art. 8 lit. k) şi art. 14 din Legea nr. 656/2002 încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 45 referitoare la libertatea economică şi ale art. 135 alin. (1) referitoare la economia de piaţă, deoarece impun administratorului unei societăţi comerciale să angajeze o persoană căreia să-i achite drepturi salariale şi care să facă servicii unei autorităţi publice, şi anume Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor. Totodată, obligarea salariaţilor să informeze această persoană, atunci când au suspiciuni că o operaţiune ce urmează să fie efectuată are ca scop spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, promovează delaţiunea ca obligaţie de serviciu, instituind un sistem similar cu cel din perioada comunistă. De asemenea, consideră că prevederile art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996, prin stabilirea unui plafon maxim al plăţilor în numerar pe care le pot efectua persoanele juridice, aduc atingere dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 44 alin. (2) teza întâi privind dreptul de proprietate privată, ale art. 45 referitoare la libertatea economică, ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, ale art. 124 alin. (2) referitoare la unicitatea, imparţialitatea şi egalitatea justiţiei şi ale art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) privind economia de piaţă, întrucât instituie o nouă piedică în operaţiunile de plăţi în numerar între operatorii economici. Restricţia priveşte doar plăţile fragmentate către furnizorii de bunuri şi servicii pentru facturile a căror valoare este mai mare de 50.000.000 lei, nu şi plăţile unor taxe sau impozite către stat, ceea ce creează o discriminare în favoarea societăţilor bancare, care încasează comisioanele aferente fiecărei operaţiuni în parte. Totodată, această restricţie, care încalcă dreptul operatorilor economici de a dispune liber asupra proprietăţii private şi de a hotărî în ce mod înţeleg să-şi achite obligaţiile către terţi, nu se justifică prin interesul naţional, nu respectă libertatea comerţului şi nici principiul proporţionalităţii.