§ 11. - Decizia 119/2012 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale art. I pct. 3 şi art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale

M.Of. 297

În vigoare
Versiune de la: 5 Mai 2012
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că actele normative criticate sunt contrare dispoziţiilor art. 115 alin. (6) din Constituţie, întrucât afectează un drept fundamental, respectiv dreptul la pensie, prin acordarea discreţionară şi discriminatorie a unor sporuri. De asemenea, consideră că înfrâng şi dreptul la un nivel de trai decent, precum şi dispoziţiile constituţionale referitoare la dreptul de proprietate, de vreme ce pensia reprezintă un "bun" în sensul celor statuate de Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Pentru a exemplifica cele susţinute, arată că, prin aplicarea "art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008, modificat prin art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008, [...] raportul dintre cel care a lucrat în grupa I faţă de cel care a lucrat în grupa a II-a este de 1:4. Mai mult chiar, dacă pensionarul din grupa I de muncă ar trebui să aibă un spor de 50%, nu are în fapt decât 25%, iar cel care provine din grupa a II-a de muncă beneficiază doar de un spor de 12,5% şi nu de 25%, cum la prima vedere lasă textul să se înţeleagă şi cum reglementa legislaţia anterioară care asigura o majorare de 25%". Astfel, în opinia sa, sintagma "pentru fiecare an de spor" nu doar că diminuează drepturile pensionarilor care au lucrat în grupe speciale, dar creează şi un tratament discriminatoriu între aceştia. Totodată, arată că dreptul la pensie nu poate fi îngrădit sau limitat, fiecare persoană având dreptul la o pensie proporţional cu contribuţiile plătite la fondul de pensii din perioada activă. În sfârşit, consideră că din cauza repetatelor modificări legislative în domeniu, normele privind mărirea punctajului pensiei pentru persoanele care au lucrat în grupele superioare de muncă nu sunt accesibile şi previzibile.