§ 11. - Decizia 1183/2010 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 41 alin. (1) şi (2), art. 61 alin. (1) lit. c) şi d) şi alin. (2), precum şi ale art. 61^1 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor

M.Of. 711

În vigoare
Versiune de la: 26 Octombrie 2010
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt în contradicţie cu prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3) şi (5), art. 45 şi art. 135 alin. (2) lit. a). În acest sens, arată că este neconstituţională impunerea unei limitări suplimentare a greutăţii pe fiecare osie, pe lângă limitarea masei totale a ansamblului de vehicule, deoarece, în momentul încărcării, transportatorul nu are posibilitatea practică de a cântări marfa şi de a o distribui astfel încât masa acesteia să nu depăşească, pe cele 3 osii ale semiremorcii, limitele maxime admise de lege. Prin urmare, aplicarea sancţiunii prevăzute de textele criticate se realizează în lipsa vinovăţiei transportatorului, cu încălcarea principiului legalităţii, definitoriu pentru statul de drept. De asemenea, se încalcă libertatea economică şi obligaţia statului de a crea cadrul favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie, deoarece se îngrădeşte în mod evident exercitarea activităţii de transport în condiţii optime, transportatorii fiind obligaţi la plata unor sume de bani în mod nejustificat şi nelegal. În continuare, autorul excepţiei consideră că "textele de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece sancţionează cu amendă operatorul de transport, astfel cum este menţionat în licenţa de transport, sau deţinătorul vehiculului, astfel cum este menţionat în certificatul de înmatriculare a vehiculului. Sancţiunea ar trebui aplicată persoanei fizice, conducător al respectivului vehicul, astfel cum este prevăzut şi pentru vehiculele înmatriculate în alte state, când amenda contravenţională se aplică în toate cazurile conducătorului auto".