§ 9. - Decizia 118/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 66 pct. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene

M.Of. 597

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2023
5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că în preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 nu este motivată urgenţa reglementării, aşa cum prevăd dispoziţiile art. 115 alin. (4) din Constituţie; potrivit prevederilor art. 43 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, "la ordonanţele de urgenţă preambulul este obligatoriu şi cuprinde prezentarea elementelor de fapt şi de drept ale situaţiei extraordinare ce impune recurgerea la această cale de reglementare" iar, potrivit art. 31 alin. (1) lit. a) teza finală din aceeaşi lege, "pentru ordonanţele de urgenţă vor fi prezentate distinct elementele obiective ale situaţiei extraordinare care impune reglementarea imediată, nefiind suficientă utilizarea procedurii parlamentare de urgenţă, precum şi eventualele consecinţe care s-ar produce în lipsa măsurilor legislative propuse". Totodată, nu este prezentată situaţia extraordinară, astfel cum aceasta este definită de prevederile art. 3 pct. 12 din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010. În acest context, se afirmă că lipseşte opinia Consiliului fiscal asupra introducerii alin. (3) al art. 491 din Codul fiscal, obligatorie potrivit prevederilor art. 8 alin. (2) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010.