§ 9. - Decizia 1175/2007 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12, art. 13, art. 21 şi art. 22 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, ale art. 2, art. 15, art. 17, art. 20, art. 24, art. 32 şi art. 33 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, precum şi ale art. 36 din Hotărârea Guvernului nr. 123/2002

M.Of. 56

În vigoare
Versiune de la: 24 Ianuarie 2008
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textele de lege criticate contravin, în ordinea invocării lor, art. 31 alin. (1), (2) şi (3), art. 52 alin. (1) şi (2), art. 53 alin. (1) şi (2), art. 21 alin. (1), (2) şi (3), art. 126 alin. (2) şi art. 148 alin. (2) şi (4) din Constituţie, precum şi titlului I art. 11-71 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, referitor la libertatea de informare, art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, precum şi art. 10 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului. Astfel: art. 12 din Legea nr. 544/2001, care exceptează unele categorii de informaţii de la accesul liber al cetăţenilor, încalcă art. 53 alin. (2) din Constituţie, întrucât principiul proporţionalităţii consacrat de acest text impune ca restrângerea dreptului să fie determinată de existenţa unui pericol iminent în aprecierea căruia interesul public este prioritar, precum şi "Recomandarea (2002)2 privind accesul la documente publice, adoptată de Comitetul Miniştrilor al Consiliului Europei", care stabileşte că limitările trebuie să fie clar prevăzute de lege, necesare într-o societate democratică şi necesare scopului pe care îl protejează; art. 22 din aceeaşi lege îngrădeşte accesul liber la justiţie, întrucât caracterul secret al informaţiilor de interes public duce la imposibilitatea de a cere instanţei de judecată anularea actului administrativ, ceea ce încalcă şi art. 52 din Constituţie, iar deţinătorul informaţiei este cel care "trebuie să dovedească motivele pentru care o anumită informaţie este considerată secretă sau din orice motiv scoasă din sfera publică şi că o astfel de justificare există la data soluţionării cauzei"; art. 13 din Legea nr. 544/2001, precum şi art. 32 şi 33 din Legea nr. 182/2002 stabilesc informaţiile ce nu pot fi incluse în categoria informaţiilor clasificate, "însă lipseşte un text de lege expres care să acorde judecătorilor dreptul de a verifica documentaţia şi motivele pe baza cărora o informaţie este catalogată ca secretă, precum şi dreptul de a decide încetarea caracterului secret al unei informaţii"; "ambele legi prevăd posibilitatea pentru conducătorul instituţiei publice să clasifice după bunul plac informaţiile fără a fi supus controlului judiciar", deşi dreptul la informaţie prevăzut de acquis-ul comunitar şi de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene are caracter obligatoriu şi este prioritar.