§ 16. - Decizia 109/2018 [A] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 23 din Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor

M.Of. 437

În vigoare
Versiune de la: 23 Mai 2018
11. Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că, în materia evaluării activităţii profesionale a funcţionarilor publici cu statut special, legiuitorul primar a reglementat cele mai importante aspecte, după cum urmează: periodicitatea evaluării activităţii funcţionarilor publici cu statut special (conform art. 23 din Legea nr. 293/2004, evaluarea activităţii se realizează anual); persoanele competente a efectua evaluarea activităţii [art. 24 alin. (1) din aceeaşi lege prevede în sarcina conducătorilor de compartimente din Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi din unităţile subordonate obligaţia de a completa şi a nota anual, în fişa de evaluare a activităţii, performanţele profesionale individuale obţinute în anul precedent de fiecare funcţionar public cu statut special din subordine]; calificativele ce pot fi acordate în urma evaluării activităţii, şi anume "excepţional", "foarte bun", "bun", "satisfăcător" şi "nesatisfăcător"; consecinţele ce decurg din rezultatul obţinut la evaluarea activităţii funcţionarului public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare (art. 25). De asemenea, art. 26 din Legea nr. 293/2004 stabileşte că una dintre condiţiile pentru avansarea în funcţie şi în grad profesional este reprezentată de rezultatul obţinut la evaluarea activităţii profesionale. Totodată, art. 17 din aceeaşi lege reglementează evaluarea activităţii funcţionarului public cu statut special debutant. Prevederile legale criticate nu aduc atingere art. 73 alin. (3) lit. j) din Constituţie, modalitatea de reglementare încadrându-se în marja de apreciere a legiuitorului şi în dreptul său de a delega în mod expres reglementarea anumitor aspecte, mai ales a celor de natură organizatorică, prin acte administrative de nivel inferior (hotărâri ale Guvernului sau ordine ale miniştrilor). Astfel, art. 23 din Legea nr. 293/2004 a prevăzut în mod expres că evaluarea activităţii profesionale a funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare se face pe baza criteriilor de evaluare, elaborate de Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi aprobate prin ordin al ministrului justiţiei, însă aspectele esenţiale ale evaluării performanţelor profesionale ale acestei categorii de funcţionari publici sunt reglementate la nivel primar, prin lege organică, iar nu printr- un act administrativ. În plus, criteriile de evaluare profesională sunt chestiuni concrete, care variază în raport cu funcţia deţinută, şi sunt stabilite în funcţie de cerinţele angajatorului (autorităţii publice), la un anumit moment dat. Reglementarea lor ţine de marja de apreciere a autorităţii publice, fiind o chestiune de management al sistemului, nefiind necesar să fie reglementate la nivel de lege. Legiuitorul primar a legiferat aspectele care conturează cadrul general în materie de evaluare profesională, tot el delegând autorităţii responsabile modul de evaluare profesională a personalului. Spre deosebire de exigenţele impuse pentru alte categorii profesionale (magistraţi), unde trebuie asigurat şi din acest punct de vedere principiul independenţei, pentru funcţionarii publici cu statut special - cu privire la care nu operează aceleaşi rigori -, legiuitorul primar poate fi în măsură, fără a încălca nicio prevedere constituţională, să delege stabilirea unor aspecte privind evaluarea profesională legiuitorului secundar. Totodată, instanţele de contencios administrativ au competenţa de a aprecia asupra conformităţii cu legea a ordinului prin care ministrul justiţiei a aprobat criteriile de evaluare a activităţii funcţionarilor publici cu statut special, iar atunci când constată că dispoziţiile acestuia contravin legii, pot dispune anularea acestora.