Capitolul 3 - Criterii de eligibilitate ce trebuie îndeplinite de beneficiarii Programului pentru a beneficia de garanţie şi de ajutor de stat - Conventie din 2022 de garantare şi plată a granturilor pentru Programul RURAL INVEST
M.Of. 398 bis
În vigoare Versiune de la: 19 Mai 2023
CAPITOLUL 3:Criterii de eligibilitate ce trebuie îndeplinite de beneficiarii Programului pentru a beneficia de garanţie şi de ajutor de stat
Art. 3.1
Pot beneficia de garanţii de stat, respectiv de ajutor de stat în baza schemei întreprinderile care sunt beneficiari ai Programului astfel cum sunt definiţi la art. 1.1 lit. a) şi care îndeplinesc cumulativ, la data solicitării, următoarele criterii de eligibilitate:
a)nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;
b)sunt eligibile conform reglementărilor interne ale instituţiei de credit;
c)nu se află în litigiu, în calitate de pârât, cu MF şi/sau instituţia de credit care acordă finanţarea;
d)nu se afla în dificultate la ultimul exerciţiu financiar încheiat3, respectiv la 31 decembrie 2019 în sensul prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile pe piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din Tratatul de funcţionare al Uniunii Europene, cu modificările şi completările ulterioare.
_______
3Pentru evaluarea criteriului privind «firmă aflată în dificultate», se va utiliza definiţia prevăzută în reglementările europene în domeniul ajutorului de stat, respectiv următoarele documente: certificatul constatator eliberat de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale sau de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare sau situaţiile financiare anuale aferente ultimului exerciţiu financiar încheiat. Pentru persoanele juridice care întocmesc bilanţ contabil şi sunt înregistrate la ONRC de mai mult de 3 ani, care au intrat în dificultate în anul 2020 sau 2021, în vederea asigurării lichidităţii şi accesului la finanţare, încadrarea în criteriul menţionat anterior se poate face pe baza situaţiilor financiare anuale de la 31 decembrie 2019, depuse conform legii şi în baza unei declaraţii pe proprie răspundere din care să rezulte că activitatea întreprinderii a fost în anul 2020 sau 2021 afectată de epidemia de COVID-19, în conformitate cu prevederile reglementărilor europene
Nu se afla în dificultate, cu excepţia microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici care se aflau în dificultate la data de 31 Dec 2019 sub condiţia ca împotriva lor nu a fost deschisă procedura insolvenţei conform legislaţiei naţionale şi nu au beneficiat de ajutor de salvare/restructurare.
O întreprindere este considerată a fi în dificultate dacă se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
I.În cazul unei întreprinderi care se încadrează în categoria IMM:
d.1)în cazul unei societăţi pe acţiuni sau a unei societăţi cu răspundere limitată sau al unei societăţi în comandită pe acţiuni, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un cuantum cumulat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris;
d.2)în cazul unei societăţi în nume colectiv sau al unei societăţi în comandită simplă, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, astfel cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate;
d.3)beneficiarul finanţării se află în una dintre următoarele situaţii: procedură de insolvenţă, procedură de executare silită declanşată de organele fiscale şi/sau alţi creditori, închidere operaţională, dizolvare, lichidare, administrare specială sau concordat sau îndeplineşte criteriile din legislaţia naţională pentru a fi supus unei proceduri de insolvenţă la cererea creditorilor, conform declaraţiei pe propria răspundere, completată şi semnată de beneficiarul finanţării;
d.4)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare (condiţie verificată în baza declaraţiei pe propria răspundere a beneficiarului finanţării).
În cazul IMM care sunt înfiinţate cu mai puţin de 3 ani faţă de data solicitării garanţiei, acestea nu vor fi considerate a se afla în dificultate, cu excepţia cazurilor în care se află în una dintre situaţiile menţionate la d.3) şi d.4) (conform declaraţiei pe propria răspundere, completată şi semnată de beneficiarul finanţării).
II.În cazul unei întreprinderi care nu se încadrează în categoria IMM
- atunci când în ultimii 2 ani îndeplineşte cumulativ condiţiile de la d.5) şi d.6); d.5) raportul datorii*1), capitaluri proprii*2) al întreprinderii a fost mai mare de 7,5;
_______
*1)Datorii = datorii care trebuie plătite într-o perioadă de până la un an + datorii care trebuie plătite într-o perioadă de peste un an; sumele se vor prelua din situaţiile financiare (formularul Bilanţ) anuale aferente ultimilor 2 ani.
*2)Capitaluri proprii (totale) se vor prelua din situaţiile financiare anuale (formularul Bilanţ) aferente ultimilor 2 ani.
d.6)capacitatea de acoperire a dobânzilor*3) calculată pe baza EBITDA*4) a fost sub 1,0;
_______
*3)Cheltuieli privind dobânzile se vor prelua din situaţiile financiare anuale (formularul Contul de profit şi pierdere) aferente ultimilor 2 ani.
*4)EBITDA = profitul sau pierderea din exploatare + ajustări de valoare privind imobilizările corporale şi necorporale (cheltuieli); sumele se vor prelua din situaţiile financiare anuale (formularul Contul de profit şi pierdere) aferent ultimilor 2 ani.
sau
- atunci când se află în una dintre situaţiile prevăzute la d.7), d.8).
d.7)beneficiarul finanţării se află în una dintre următoarele situaţii: procedură de insolvenţă, procedură de executare silită declanşată de organele fiscale şi/sau alţi creditori, închidere operaţională, dizolvare, lichidare, administrare specială sau concordat sau îndeplineşte criteriile din legislaţia naţională pentru a fi supus unei proceduri de insolvenţă la cererea creditorilor, conform declaraţiei pe propria răspundere, completată şi semnată de beneficiarul finanţării;
d.8)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare (condiţie verificată în baza declaraţiei pe propria răspundere a beneficiarului finanţării);
e)nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanţările tip leasing, la data solicitării garanţiei de stat sau dacă înregistrează restanţe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumită în continuare C.R.C.;
f)nu se află în interdicţie de a emite cecuri la data aprobării finanţării şi nu figurează cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării garanţiei de stat în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi, denumită în continuare C.I.P., cu excepţia incidentelor bancare majore cu privire la bilete la ordin şi/sau cecuri executate, începând cu data de 16 martie 2020, pe perioada stării de urgenţă, stării de alertă şi o lună după încetarea acestora;
g)împotriva beneficiarului nu s-a deschis procedura insolvenţei, în temeiul legilor aplicabile;
h)prezintă instituţiei de credit garanţii colaterale, care, în cazul creditelor de investiţii, împreună cu garanţia de stat şi ipoteca legală imobiliară şi/sau mobiliară asupra activelor finanţate din credit, acoperă în proporţie de 100% valoarea finanţării, proporţional cu procentul de garantare.
Pentru creditele/liniile de credit destinate finanţării capitalului de lucru se instituie ipoteca legală asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiarul programului la instituţia de credit finanţatoare, proporţional cu procentul de garantare.
În cazul în care instituţia de credit finanţatoare consideră necesar, pentru încadrarea beneficiarului în normele proprii de creditare, acesta poate solicita beneficiarului constituirea de garanţii colaterale, astfel cum sunt definite la art. 1.1 lit. p);
i)nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care înregistrează astfel de obligaţii restante, beneficiarul se obligă să le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordată în cadrul Programului. În cazul creditelor de investiţii acordate în cadrul Programului, solicitantul nu trebuie să înregistreze obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, la data solicitării garanţiei.
j)suprafaţa de teren agricol aflată în proprietatea împrumutatului la momentul solicitării creditului pentru achiziţia de teren agricol, împreuna cu terenurile achiziţionate din credit, nu depăşeşte 1000 hectare, în cazul creditelor acordate pentru achiziţia de teren agricol.
Art. 3.2
(1)Creditele de investiţii/creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru garantate în cadrul Programului nu pot fi utilizate pentru implementarea proiectelor finanţate din ajutoare de stat/fonduri europene sau pentru refinanţarea unor credite garantate în cadrul Programului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, inclusiv în cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST.
(2)Tragerile din finanţarea garantată în cadrul Programului vor fi autorizate de către instituţiile de credit la dispoziţia beneficiarului după înscrierea ipotecilor prevăzute la art. 10 alin. (1) şi (2) din OUG nr. 24/2022 şi a eventualelor garanţii colaterale, dacă este cazul, în cartea funciară a imobilelor şi/sau în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară, respectiv în registrele de evidenţă şi publicitate asimilate, în conformitate cu prevederile art. 3.4.
(3)Pentru beneficiarii Programului, instituţiile de credit vor autoriza trageri din plafonul aferent primei utilizări a creditului/primei utilizări integrale a liniei de credit, cu respectarea destinaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (2) din OUG nr. 24/2022, cu modificările ulterioare, numai pentru codul/codurile CAEN pentru finanţare menţionat/menţionate în contractul de garantare şi în acordul de finanţare.
(4)Componenta nerambursabilă în valoare de maximum 10% aplicată la valoarea finanţării garantate se utilizează atât pentru creditele de investiţii, cât şi pentru liniile de credit/credite pentru capital de lucru, astfel:
a)dacă la momentul primirii componentei nerambursabile de maximum 10% calculate la valoarea creditului utilizat, beneficiarul figurează cu sold, componenta va fi utilizată strict pentru rambursarea soldului existent;
b)dacă la momentul primirii componentei nerambursabile de maximum 10% calculate la valoarea creditului utilizat, beneficiarul nu figurează cu sold, în sensul că acesta a fost rambursat anticipat de către beneficiar din surse proprii, cuantumul grantului de maximum 10% va fi pus la dispoziţia beneficiarului în contul său curent sau contul indicat de către beneficiar.
Art. 3.3
(1)În cazul creditelor de investiţii, finanţarea garantata de stat este garantată cu ipoteca legală imobiliară şi/sau mobiliară asupra activelor finanţate din credit, proporţional cu procentul de garantare.
(2)În cazul creditelor/liniilor de credit destinate finanţării capitalului de lucru, finanţarea garantata de stat este garantată cu ipotecă legală asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiarii Programului la instituţia de creditare, proporţional cu procentul de garantare.
(3)În cazul creditelor acordate pentru refinanţarea altor credite de investiţii/credite/linii de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, se va menţine structura de garanţii aferentă creditului refinanţat. În acest sens instituţia de credit care acordă creditul pentru refinanţare în cadrul Programului va transmite FGCR o declaraţie prin care confirmă, pe propria răspundere, menţinerea structurii de garanţii a creditului refinanţat.
(4)Atunci când bunul asupra căruia se va constitui ipoteca legală face parte din patrimoniul de afectaţiune al beneficiarilor organizaţi potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, al fermierilor definiţi conform art. 4 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului şi al Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, ale căror exploataţii se situează pe teritoriul României, instituţia finanţatoare va solicita acordul autentificat al persoanei/persoanelor fizice proprietare a/ale bunului cu privire la instituirea ipotecii legale.
(5)Ipotecile imobiliare şi/sau mobiliare prevăzute la alin. (1), (2), (3) şi (4), precum şi garanţiile colaterale se constituie, în favoarea statului român, reprezentat de M.F., prin FGCR, şi instituţiei de credit, proporţional cu riscul asumat de fiecare dintre părţi şi sunt valabile până la stingerea creanţelor datorate de beneficiar, în limita creditului contractat.
(6)Ipotecile legale prevăzute la alin. (1), (2), (3) şi (4), precum şi garanţiile colaterale, se înscriu în cartea funciară a imobilelor şi/sau în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară, respectiv în registrele de evidentă şi publicitate asimilate, după caz, în baza contractului de garantare. Operaţiunile de înscriere, reînnoire, modificare şi radiere se efectuează de către instituţia de credit. Sunt exceptate de la îndeplinirea formalităţilor legale de publicitate, garanţiile colaterale pentru care legea nu prevede efectuarea unor astfel de formalităţi.
(7)În cazul garanţiilor de stat acordate în cadrul programului, FGCR mandatează instituţiile de credit finanţatoare să încheie contractele de garanţie pentru garanţiile colaterale constituite de beneficiarul finanţării/terţi garanţi, atât în favoarea acestora, cât şi a statului român, prin MF, în calitate de cocreditori, precum şi să efectueze formalităţile legale de publicitate ale garanţiilor colaterale. Sunt exceptate de la îndeplinirea formalităţilor legale de publicitate, garanţiile colaterale pentru care legea nu prevede efectuarea unor astfel de formalităţi.
Art. 3.4
Contractele de garantare prin care FGCR acordă garanţia de stat constituie titluri executorii şi au valoare de înscrisuri autentice.