Partea 1 - Preambul - Conventie din 2019 GLOBALĂ pentru recunoaşterea calificărilor din învăţământul superior*)
M.Of. 615
În vigoare Versiune de la: 25 Iunie 2021
PARTEA 1:Preambul
Conferinţa generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură, convocată la Paris în perioada 12-27 noiembrie 2019, pentru cea de-a 40-a sesiune,
inspirată de o voinţă comună de consolidare a legăturilor educaţionale, geografice, umanitare, culturale, ştiinţifice şi socioeconomice între statele părţi şi pentru a consolida dialogul dintre regiuni şi împărtăşirea instrumentelor şi practicilor de recunoaştere,
reamintind Convenţia Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură (UNESCO), care prevede că "scopul Organizaţiei este de a contribui la menţinerea păcii şi securităţii consolidând, prin educaţie, ştiinţă şi cultură, colaborarea dintre naţiuni",
luând în considerare prevederile Cartei Naţiunilor Unite din 1945, ale Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului din 1948, ale Convenţiei Naţiunilor Unite privind statutul refugiaţilor din 1951 şi ale protocolului din 1967, ale Convenţiei privind statutul apatrizilor din 1954, ale Convenţiei UNESCO împotriva discriminării în educaţie din 1960 şi în special articolul 4a, Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale din 1966 şi Convenţia UNESCO privind învăţământul tehnic şi vocaţional din 1989,
luând în considerare, de asemenea, Recomandarea UNESCO privind recunoaşterea studiilor şi calificărilor din învăţământul superior din 1993; Recomandarea UNESCO cu privire la statutul cadrelor didactice din învăţământul superior din 1997; Declaraţia Naţiunilor Unite privind drepturile popoarelor indigene din 2007; şi Recomandarea UNESCO privind ştiinţa şi cercetătorii ştiinţifici din 2017,
bazându-se pe convenţiile regionale UNESCO privind recunoaşterea calificărilor din învăţământul superior,
reafirmând responsabilitatea statelor părţi de a promova o educaţie de calitate, incluzivă şi echitabilă, la toate nivelurile şi oportunităţi de învăţare pe tot parcursul vieţii pentru toţi,
conştientă de creşterea cooperării internaţionale în învăţământul superior, a mobilităţii studenţilor, lucrătorilor, profesioniştilor, cercetătorilor şi a cadrelor universitare, a schimbărilor în cercetarea ştiinţifică şi a diferitelor moduri, metode, dezvoltări şi inovaţii în predare şi învăţare,
considerând învăţământul superior, furnizat atât de instituţiile publice, cât şi de cele private, ca un bun public şi o responsabilitate publică şi fiind conştientă de necesitatea de a păstra şi proteja principiile libertăţii academice şi autonomiei instituţiilor de învăţământ superior,
convinsă că recunoaşterea internaţională a calificărilor din învăţământul superior va facilita învăţarea interdependentă şi dezvoltarea cunoştinţelor prin mobilitatea cursanţilor, a învăţării, a cadrelor universitare, cercetării ştiinţifice şi a cercetătorilor, precum şi a lucrătorilor şi profesioniştilor şi va consolida cooperarea internaţională în învăţământul superior,
respectând diversitatea culturală dintre statele părţi, inclusiv, printre altele, diferenţele dintre tradiţiile şi valorile educaţionale ale învăţământului superior,
dorind să răspundă nevoii unei convenţii globale privind recunoaşterea calificărilor din învăţământul superior pentru a completa convenţiile regionale UNESCO privind recunoaşterea calificărilor din învăţământul superior şi să consolideze coeziunea dintre acestea,
convinsă, de asemenea, de necesitatea de a găsi soluţii comune, practice şi transparente pentru a îmbunătăţi practicile de recunoaştere la nivel global,
convinsă, în plus, că o asemenea convenţie va permite promovarea mobilităţii internaţionale, precum şi comunicarea şi cooperarea în materie de proceduri corecte şi transparente de recunoaştere şi asigurarea calităţii şi integrităţii academice în învăţământul superior la nivel mondial,
adoptă la 25 noiembrie 2019 această convenţie.