Secţiunea i - Definirea termenilor - Conventie din 2019 GLOBALĂ pentru recunoaşterea calificărilor din învăţământul superior*)
M.Of. 615
În vigoare Versiune de la: 25 Iunie 2021
SECŢIUNEA I:Definirea termenilor
Art. I
În sensul prezentei convenţii se aplică următoarele definiţii:
- acces (la învăţământul superior): dreptul acordat oricărei persoane care deţine o calificare de a aplica şi de a fi luat în considerare pentru admiterea la un nivel de învăţământ superior;
- admitere (la instituţii şi programe de învăţământ superior): actul sau sistemul prin care solicitanţilor calificaţi li se permite să urmeze studii într-o instituţie şi/sau într-un anume program de învăţământ superior;
- asigurarea calităţii: un proces continuu de evaluare a calităţii unui sistem, a unei instituţii sau a unui program de învăţământ superior de către autoritatea sau autorităţile competente pentru a asigura părţilor interesate că standardele educaţionale satisfăcătoare sunt menţinute şi îmbunătăţite permanent;
- autoritate competentă: persoană fizică sau entitate care are autoritatea, capacitatea sau puterea legală de a îndeplini o funcţie desemnată;
- autoritate competentă în materie de recunoaştere: o entitate care, în conformitate cu legile, reglementările, politicile sau practicile unui stat parte, evaluează calificările şi/sau ia decizii în materie de recunoaştere a calificărilor;
- cadrul calificărilor: un sistem de clasificare, publicare şi organizare a calificărilor a cărui calitate este validată în funcţie de un set de criterii;
- calificare:
a)calificare de învăţământ superior: orice grad, diplomă, certificat sau titlu emis(ă) de o autoritate competentă care atestă finalizarea cu succes a unui program de învăţământ superior sau validarea învăţării anterioare, dacă este cazul;
b)calificarea care dă acces la învăţământul superior: orice grad, diplomă, certificat sau titlu emis(ă) de o autoritate competentă şi care atestă finalizarea cu succes a unui program de învăţământ sau validarea învăţării anterioare, după caz, şi care oferă titularului calificării dreptul de a fi luat în considerare pentru admiterea în învăţământul superior;
- cerinţe:
a)cerinţe generale: condiţii care trebuie îndeplinite pentru accesul în învăţământul superior sau la un anumit nivel din cadrul acestuia sau pentru obţinerea unei calificări de învăţământ superior de un anumit nivel;
b)cerinţe specifice: condiţii care trebuie să fie îndeplinite, pe lângă cerinţele generale, pentru admiterea la un anumit program de învăţământ superior sau pentru obţinerea unei calificări specifice de învăţământ superior într-un anumit domeniu de studiu;
- convenţii regionale de recunoaştere: convenţiile UNESCO privind recunoaşterea calificărilor din învăţământul superior din fiecare dintre regiunile UNESCO, în special Convenţia internaţională cu privire la recunoaşterea studiilor, diplomelor şi titlurilor din învăţământul superior din statele arabe şi europene riverane Mării Mediterane;
- diferenţe substanţiale: deosebiri semnificative între calificarea din străinătate şi calificarea din statul parte atât de importante încât, cel mai probabil, l-ar împiedica pe solicitant să reuşească în activitatea dorită, cum ar fi, în special, continuarea la studii, activităţi de cercetare sau oportunităţi de angajare;
- diploma comună internaţională: un tip de diplomă care atestă educaţia transfrontalieră; o singură diplomă recunoscută şi/sau autorizată şi conferită în comun de cel puţin două instituţii de învăţământ superior aparţinând mai multor ţări la finalizarea unui program integrat, coordonat şi oferit în comun;
- educaţie transfrontalieră: orice modalitate de învăţare care implică circulaţia peste graniţele statelor părţi a persoanelor, cunoştinţelor, programelor, furnizorilor şi programelor de studii, incluzând, în special, programe de diplome comune internaţionale, educaţie transnaţională, educaţie extrateritorială şi educaţie fără frontiere beneficiind de asigurarea calităţii;
- evaluare: aprecierea calificărilor, studiilor parţiale sau a învăţării anterioare ale unui aplicant de către o autoritate competentă în materie de recunoaştere cu rol în evaluarea calificărilor;
- instituţie de învăţământ superior: instituţie care furnizează învăţământ superior, recunoscută de către autoritatea competentă a unui stat parte ca aparţinând sistemului său de învăţământ superior;
- învăţare anterioară: experienţe, cunoştinţe, abilităţi, atitudini şi competenţe pe care o persoană le-a dobândit ca rezultat al învăţării formale, nonformale sau informale, care sunt evaluate prin raportare la un anumit set de norme, obiective sau rezultate ale învăţării;
- învăţare formală: învăţare derivată din activităţi desfăşurate într-un cadru de învăţare structurat, care conduce la o calificare formală şi care este furnizată de o instituţie de învăţământ recunoscută de către autorităţile competente ale unui stat parte să furnizeze acest tip de învăţare;
- învăţare informală: învăţare care se realizează în afara sistemului de educaţie formală şi care rezultă din activităţi din viaţa de zi cu zi legate de muncă, familie, comunitate locală sau timp liber;
- învăţare nonformală: învăţare realizată într-un cadru de educaţie sau de formare care pune accent pe viaţa profesională şi care nu aparţine sistemului de educaţie formală;
- învăţare pe tot parcursul vieţii: un proces care se referă la toate activităţile de învăţare formale, nonformale sau informale, care se desfăşoară pe întreaga durată de viaţă a unei persoane şi care are scopul de a îmbunătăţi şi dezvolta capacităţile umane, cunoştinţele, abilităţile, atitudinile şi competenţele;
- învăţământ superior: orice tip de programe sau seturi de cursuri de studii de nivel universitar recunoscute de autorităţile competente ale unui stat parte ca aparţinând sistemului său de învăţământ superior;
- mobilitate: deplasarea fizică sau virtuală a persoanelor în afara ţării lor pentru a studia, cerceta, preda sau lucra;
- moduri de învăţare netradiţionale: mecanisme formale, nonformale şi informale care permit furnizarea de programe educaţionale şi activităţi de învăţare care nu se bazează exclusiv pe interacţiunea faţă în faţă între cadru didactic şi cursant;
- persoană strămutată: persoană obligată să îşi părăsească localitatea sau mediul său şi activităţile profesionale pentru a se muta într-o altă localitate sau într-un alt mediu;
- program de învăţământ superior: un program de studii universitare recunoscut de către autoritatea competentă a unui stat parte sau a unei unităţi teritoriale a acestuia ca aparţinând sistemului său de învăţământ superior şi a cărui finalizare cu succes îi oferă studentului o calificare de învăţământ superior;
- recunoaştere: o confirmare oficială de către o autoritate competentă în materie de recunoaştere a validităţii şi a nivelului academic ale unei calificări, ale studiilor parţiale sau a învăţării anterioare efectuate în străinătate, pentru a acorda solicitantului, în special, dar fără a se limita la:
a)dreptul de a solicita admiterea în învăţământul superior; şi/sau
b)posibilitatea de a căuta oportunităţi de angajare;
- recunoaşterea parţială: recunoaşterea parţială a unei calificări complete şi finalizate care nu poate fi în întregime recunoscută din cauza diferenţelor substanţiale dovedite de către o autoritate competentă în materie de recunoaştere;
- regiune: orice zonă geografică care corespunde cu definiţia regiunilor adoptată de UNESCO în vederea implementării, de către Organizaţie, a activităţilor regionale, şi anume: Africa, Statele Arabe, Asia şi Pacific, Europa şi America Latină şi Caraibe;
- rezultate ale învăţării: cunoştinţele şi competenţele dobândite de un cursant la finalizarea unui proces de învăţare;
- sistem de educaţie formală: sistemul de educaţie al unui stat parte, inclusiv toate entităţile recunoscute oficial cu responsabilitate în domeniul educaţiei, precum şi instituţiile publice şi private de învăţământ la toate nivelurile, recunoscute de autorităţile competente ale unui stat parte şi autorizate astfel să furnizeze educaţie şi alte servicii legate de educaţie;
- solicitant:
a)o persoană care prezintă autorităţii competente în materie de recunoaştere o calificare, studii parţiale sau dovezi de învăţare anterioară în scopul evaluării şi/sau recunoaşterii; sau
b)o entitate care acţionează în numele unei persoane cu acordul său;
- solicitant calificat: o persoană fizică care a îndeplinit criteriile relevante şi care este considerată eligibilă să aplice pentru admiterea în învăţământul superior;
- studii parţiale: orice parte a unui program de învăţământ superior care a fost evaluat şi care, deşi nu este un program complet în sine, corespunde dobândirii semnificative de cunoştinţe, abilităţi, atitudini şi competenţe;
- unităţi teritoriale: entităţi oficiale ale unui stat parte la prezenta convenţie la nivelul jurisdicţiilor subnaţionale, precum provincii, state, judeţe sau cantoane, în conformitate cu articolul XX (b) din prezenta convenţie, sisteme constituţionale federale sau neunitare.