Capitolul iii - Semnalele luminoase de circulatie - Conventie din 1968 asupra semnalizarii rutiere

B.Of. 86

În vigoare
Versiune de la: 20 Octombrie 1980
CAPITOLUL III:Semnalele luminoase de circulatie
Art. 23: Semnalele pentru dirijarea circulatiei vehiculelor
1.Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 12 al prezentului articol, singurele lumini ce pot fi folosite ca semnale luminoase pentru dirijarea vehiculelor, altele decit cele care sint destinate exclusiv vehiculelor de transport in comun, sint urmatoarele si au semnificatia de mai jos:
a)Luminile neintermitente:
(i)lumina verde inseamna permisiunea de a trece; totusi, lumina verde destinata a dirija circulatia intr-o intersectie nu permite conducatorilor sa treaca daca, in directia in care vor sa mearga, aglomerarea circulatiei este de asa natura incit, daca ar intra in intersectie, nu ar putea sa o elibereze la schimbarea fazei;
(ii)lumina rosie inseamna interzicerea de a trece; vehiculele nu trebuie sa treaca linia de oprire sau, daca nu exista o asemenea linie, de semafor ori, daca semnalul este instalat in mijlocul sau pe partea cealalta a intersectiei, nu trebuie sa intre in intersectie sau pe o trecere pentru pietoni din intersectie;
(iii)lumina galbena trebuie sa apara singura sau concomitent cu lumina rosie; cind apare singura inseamna ca nici un vehicul nu trebuie sa treaca linia de oprire sau de semafor, afara de cazul cind, in momentul aprinderii luminii, vehiculul se afla atit de aproape incit nu ar mai putea opri in conditii suficiente de siguranta inainte de a trece linia de oprire sau de semafor. Daca semnalul este instalat in mijloc sau de cealalta parte a intersectiei, lumina galbena inseamna ca nici un vehicul nu trebuie sa intre in intersectie sau pe o trecere pentru pietoni din intersectie, afara de cazul cind, in momentul aprinderii luminii, se afla atit de aproape incit nu ar mai putea opri in conditii suficiente de siguranta inainte de a intra in intersectie sau pe trecerea de pietoni. Cind apare concomitent cu lumina rosie, inseamna ca semnalul este pe punctul de a se schimba, dar nu modifica interzicerea de a trece impusa de lumina rosie.
b)Luminile intermitente:
(i)o lumina rosie intermitenta; sau doua lumini rosii intermitente alternativ, din care una se aprinde cind cealalta se stinge, montate pe acelasi suport la acelasi nivel si indreptate in aceeasi directie inseamna ca vehiculele nu trebuie sa treaca linia de oprire sau, daca nu exista linie de oprire de semnal; aceste lumini nu pot fi folosite decit la trecerile la nivel si la intrarea pe poduri mobile sau debarcadere, precum si pentru a indica interzicerea de a trece datorita vehiculelor de pompieri ce intra pe drum sau la apropierea unui avion ce trece la mica inaltime deasupra drumului;
(ii)o lumina galbena intermitenta sau doua lumini galbene intermitente altenativ inseamna permisiunea pentru conducatori de a trece, dar cu prudenta sporita.
2.Semnalele din sistemul cu culori se compun din trei lumini neintermitente, respectiv rosie, galbena si verde; lumina verde nu trebuie sa se aprinda decit atunci cind luminile rosie si galbena sint stinse.
3.Semnalele din sistemul cu doua culori se compun dintr-o lumina rosie si una verde, neintermitente. Lumina rosie si lumina verde nu trebuie sa se aprinda concomitent. Semnalele sistemului cu doua culori nu vor fi folosite decit in instalatii provizorii, sub rezerva termenului prevazut la paragraful 3 al art. 3 din prezenta conventie, pentru inlocuirea instalatiilor existente.
31.
a)Dispozitiile paragrafelor l, 2 si 3 ale art. 6 al conventiei se aplica semnalelor luminoase de circulatie, cu exceptia celor folosite la trecerile la nivel;
b)Semnalele luminoase pentru circulatia in intersectii vor fi instalate inainte de intersectie sau in mijlocul si deasupra acesteia; ele pot fi repetate de cealalta parte a intersectiei;
c)In plus, se recomanda ca legislatiile nationale sa prevada ca semnalele luminoase de circulatie:
(i)sa fie instalate incit sa nu stinjeneasca circulatia vehiculelor pe partea carosabila si, pentru cele instalate pe acostamente, sa stinjeneasca pietonii cit mai putin posibil;
(ii)sa fie vizibile cu usurinta de departe si usor intelese la apropierea de ele;
(iii)sa fie standardizate pe teritoriul fiecarei parti contractante, tinind seama de categoriile de drumuri.

4.Luminile din sistemele cu doua si trei culori, prevazute la paragrafele 2 si 3 ale prezentului articol trebuie sa fie instalate fie vertical, fie orizontal.
5.In cazul cind luminile sint asezate vertical, lumina rosie trebuie sa fie sus; daca luminile sint asezate orizontal, lumina rosie trebuie sa fie montata pe partea opusa celei care corespunde sensului circulatiei.
6.In sistemul cu trei culori, lumina galbena trebuie sa fie montata la mijloc.
7.Semnalele luminoase din sistemele cu trei si doua culori, mentionate la paragrafele 2 si 3 ale prezentului articol, trebuie sa fie rotunde. Luminile intermitente rosii mentionate la paragraful 1 din prezentul articol trebuie sa fie si ele rotunde.
8.Lumina galbena intermitenta poate fi montata si singura; o asemenea lumina poate sa inlocuiasca, in trei ore cu trafic redus, luminile din sistemul cu trei culori.
9.Cind lumina verde din sistemul cu trei culori are forma uneia sau mai multor sageti verzi pe fond negru, aprinderea acesteia sau acestor sageti inseamna ca vehiculele nu pot merge decit in directia sau directiile astfel indicate. Sagetile ce permit sa se mearga inainte vor avea virful indreptat spre in sus.

10.Cind un semnal din sistemul cu trei culori are una sau mai multe lumini verzi suplimentare sub forma uneia sau unor sageti verzi pe fond rotund negru, aprinderea acesteia sau acestor sageti inseamna permisiunea pentru vehicule de a continua mersul in directia sau directiile indicate de sageata sau sageti, oricare ar fi in acel moment faza in curs a sistemului cu trei culori; asta mai inseamna ca, atunci cind se gasesc vehicule pe o banda rezervata circulatiei in directia indicata de sageata sau ca traficul trebuie sa se desfasoare in acea directie, conducatorii lor trebuie ca, dupa ce au lasat sa treaca vehiculele din rindul in care vor sa intre si fara sa puna in pericol pietonii, sa avanseze in directia indicata daca prin oprire ar bloca circulatia vehiculelor ce vin din spate pe aceeasi banda. Aceste lumini suplimentare trebuie sa fie situate, de preferinta, la acelasi nivel cu lumina verde normala.

101.Cind lumina rosie sau lumina galbena are forma uneia sau mai multor sageti, indicatia data de aceste lumini este limitata la directia sau directiile aratate de sageata sau de sageti.

11.Cind deasupra benzilor materializate prin marcaje longitudinale ale unei parti carosabile cu mai mult de doua benzi sint montate lumini verzi sau rosii, lumina rosie interzice de a se circula pe banda deasupra careia se gaseste, iar lumina verde inseamna permisiunea de a merge pe acea banda. Lumina rosie trebuie sa aiba forma a doua bare inclinate incrucisate, iar lumina verde forma unei sageti cu virful in jos.
111.In cazuri speciale, cind nu este necesar sa se foloseasca continuu semnale luminoase, poate fi folosit un semnal compus dintr-o lumina rosie neintermitenta precedata de o lumina galbena neintermitenta; aceasta ultima lumina poate fi precedata de o lumina galbena intermitenta.

12.Legislatia nationala va putea sa prevada montarea la unele treceri la nivel a unei lumini albe rotunde intermitente cu cadenta lenta care inseamna permisiunea de a trece.
13.Atunci cind semnalele luminoase de circulatie sint destinate numai biciclistilor, restrictia va fi semnalata, daca este necesar pentru a evita orice confuzie, prin silueta unei biciclete, chiar pe semnal sau printrun semnal de dimensiuni mici completat cu o placuta dreptunghiulara in care va figura o bicicleta.
Art. 24: Semnalele destinate numai pietonilor
1.Singurele lumini care pot fi folosite ca semnale luminoase destinate numai pietonilor sint urmatoarele si au semnificatia de mai jos:
a)Luminile neintermitente:
(i)lumina verde permite trecerea pietonilor;
[textul din Art. 24, punctul 1., litera A. din capitolul III a fost abrogat la 20-oct-1980 de punctul 12., litera A. din anexa 1 din Acord din 1971]
(iii)lumina rosie interzice pietonilor de a intra pe partea carosabila.
b)Luminile intermitente: lumina verde intermitenta inseamna ca perioada de timp inauntrul careia pietonii pot traversa partea carosabila este pe punctul de a se termina si ca urmeaza sa se aprinda lumina rosie.
2.Semnalele luminoase adresate pietonilor vor fi in sistem cu doua culori avind doua lumini, respectiv rosu si verde. Niciodata nu vor fi aprinse in acelasi timp doua lumini.

3.Luminile vor fi dispuse vertical, lumina rosie fiind totdeauna sus, iar lumina verde totdeauna jos. Lumina rosie va avea forma unui pieton nemiscat sau a unor pietoni nemiscati, iar lumina verde, forma unui pieton in mers sau a unor pietoni in mers.

4.Semnalele luminoase pentru pietoni trebuie sa fie concepute si instalate in asa fel incit sa excluda orice posibilitate de a fi interpretate de conducatori ca fiind semnale luminoase destinate a dirija circulatia vehiculelor.