Art. 13. - Art. 13: Monitorizare şi raportare - Contract de finantare din 2023 prevăzut la art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare şi digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027
M.Of. 475
În vigoare Versiune de la: 17 Aprilie 2025
Art. 13: Monitorizare şi raportare
(1)Monitorizarea proiectului care face obiectul contractului de finanţare este realizată de către AM/OI în conformitate cu prevederile legale aplicabile şi cu prevederile prezentului contract de finanţare.
(2)AM/OI realizează monitorizarea proiectelor:
a)prin urmărirea şi validarea îndeplinirii indicatorilor de etapă din planul de monitorizare a proiectului, pe baza documentelor justificative transmise de Beneficiar şi, după caz, a constatărilor din teren, cu ocazia vizitelor la faţa locului efectuate;
b)prin verificarea rapoartelor de progres elaborate de Beneficiar, disponibile în MySMIS2021, şi a documentelor justificative care însoţesc Raportul de progres, în scopul urmăririi progresului proiectelor şi stadiului îndeplinirii indicatorilor de realizare şi rezultat;
c)prin vizite de monitorizare şi vizite la faţa locului, pentru a verifica progresul fizic al activităţilor şi stadiul realizării indicatorilor, îndeplinirea indicatorilor de etapă;
d)prin vizite pe teren la beneficiarii proiectelor, postimplementare, pe perioada în care Beneficiarul/Liderul de parteneriat are obligaţia de a asigura sustenabilitatea/durabilitatea proiectului, respectiv caracterul durabil al operaţiunilor potrivit prevederilor art. 65 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, după caz.
(3)Pentru a furniza informaţiile necesare AM/OI pentru monitorizarea proiectului, Beneficiarul elaborează rapoarte de progres, cu o frecvenţă de .................... (Se va indica de către fiecare AM/OI perioada de raportare aplicabilă fiecărui program/priorităţi/apel de proiecte.) în conformitate cu prevederile prezentului contract de finanţare/decizii de finanţare.
(4)Raportul de progres se generează prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+ de către Beneficiar şi se transmite AM/OI în 30 de zile de la finalizarea perioadei de raportare.
(5)În cazul proiectelor de infrastructură şi al proiectelor care presupun execuţie de lucrări, raportul de progres are ca surse de informaţii posibile: jurnalul de şantier, procesele-verbale de lucrări ascunse, fazele determinante ale proiectelor, fişele de pontaj, graficele de lucrări, rapoartele de activitate şi alte documente similare.
(6)În cazul proiectelor de infrastructură şi al proiectelor care presupun execuţie de lucrări, AM/OI poate verifica stadiul de execuţie a lucrărilor prin analizarea rapoartelor privind stadiul fizic şi valoric, comparativ cu cel programat, curba S a evoluţiei financiare şi progresul fizic, în corelare cu graficele fizice şi valorice de execuţie a lucrărilor actualizate, generate de MySMIS2021/SMIS2021+ în baza informaţiilor lunare transmise de beneficiari şi/sau contractori/subcontractori.
(7)În procesul de monitorizare a proiectelor, AM/OI va verifica şi confirma îndeplinirea indicatorilor de etapă, în conformitate cu Planul de monitorizare a proiectului.
(8)În procesul de monitorizare a proiectelor, AM/OI întreprinde măsuri de sprijinire a Beneficiarului pentru identificarea şi stabilirea de posibile măsuri de remediere şi aplică acţiuni şi măsuri consolidate de monitorizare, în funcţie de riscurile identificate, pentru buna implementare a contractului de finanţare, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
(9)În situaţia nerealizării, la termen, a indicatorilor de etapă, AM/OI adoptă şi implementează, în funcţie de riscurile identificate, acţiuni şi măsuri de monitorizare consolidată care sunt detaliate în Condiţiile specifice ale prezentului contract de finanţare.
(10)În completarea măsurilor consolidate de monitorizare, AM/OI poate să aplice una sau mai multe dintre următoarele măsuri corective pentru cheltuielile aferente perioadei de raportare solicitate la rambursare în cazul nerespectării repetate a termenului de depunere a raportului care conduce la apariţia de decalaje între progresul fizic la nivelul ţintelor asumate şi stadiul din rapoartele de progres: ....................... (Se va preciza de către fiecare AM/OI. Se va detalia în Condiţiile specifice, după caz.).
(11)AM/OI elaborează Raportul de vizită care se generează prin sistemul informatic MySMIS2021 în termen de 10 zile lucrătoare de la data vizitei efectuate la faţa locului. Raportul de vizită poate include acţiuni corective şi recomandări adresate Beneficiarului, precum şi termenele de realizare care sunt obligatoriu de respectat de către Beneficiar.
(12)În procesul de monitorizare a proiectelor, AM/OI va urmări implementarea recomandărilor şi acţiunilor corective, pe baza rapoartelor prezentate de Beneficiar şi/sau a vizitelor la faţa locului, după caz.
(13)Cu excepţia primului indicator de etapă, în cazul neîndeplinirii celorlalţi indicatori de etapă la termenele prevăzute în planul de monitorizare, actualizat prin actele adiţionale aprobate, în completarea acţiunilor şi măsurilor consolidate de monitorizare, AM/OI are dreptul să aplice, în funcţie de analiza obiectivă şi riscurile identificate, următoarele măsuri2:
_______
2Aceste prevederi sunt detaliate în clauzele specifice.
a)întreruperea termenului de plată pentru cererile de plată/cererile de prefinanţare/cererile de rambursare până la îndeplinirea indicatorului de etapă, cu condiţia ca îndeplinirea indicatorului să survină în perioada prevăzută la art. 74 alin. (1) lit. b din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare;
b)respingerea, în tot sau în parte, a cererii de plată/cererii de prefinanţare/cererii de rambursare, în condiţiile art. 25 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021, dacă nu au fost transmise dovezile privind îndeplinirea indicatorului de etapă în termenul specificat la lit. a);
c)aplicarea unor penalităţi de întârziere, stabilite ca procent din valoarea cererii de plată/cererii de prefinanţare/cererii de rambursare, în funcţie de valoarea resurselor financiare prevăzute pentru îndeplinirea indicatorului de etapă raportat la valoarea respectivei cereri sau ca procent în limita a 5% din valoarea eligibilă a contractului de finanţare, în situaţia neîndeplinirii a 3 indicatori de etapă consecutivi din motive imputabile Beneficiarului/Liderului de parteneriat şi/sau partenerilor;
d)suspendarea implementării proiectului până la încetarea cauzelor obiective care afectează derularea activităţilor şi atingerea indicatorilor de etapă;
e)rezilierea contractului de finanţare de către AM/OI, în condiţiile prevăzute la art. 37 şi 38 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021;
f)alte măsuri specifice, în conformitate cu prevederile naţionale şi regulamentele europene aplicabile: ....................... (Se va preciza de către fiecare AM/OI în Condiţiile specifice, după caz.).
(14)Măsurile corective specificate la alin. (13) şi condiţiile de aplicare a acestora sunt detaliate în Condiţiile specifice ale contractului de finanţare.
(15)În cazul nerealizării indicatorilor de etapă din primul an de implementare, în decurs de 6 luni de la finalizarea primului an de implementare, din motive imputabile Beneficiarului, precum şi în situaţia unor întârzieri semnificative în îndeplinirea indicatorilor de etapă care afectează substanţial sau fac imposibilă realizarea obiectivelor şi atingerea rezultatelor proiectului asumate prin contractul de finanţare, AM/OI poate proceda la rezilierea contractului de finanţare potrivit prevederilor art. 37 şi 38 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 şi recuperarea sumelor deja plătite Beneficiarului.